Israël en ik 43; Het levende Brood ingewikkeld

Hoe komen wij aan ons ‘kerstfeest’? We vieren de geboorte van onze Heiland, Jezus Christus. Een zeer belangrijk moment. In de Bijbel worden we nergens opgeroepen om zijn geboorte in herinnering te brengen en uitbundig te vieren. Als we zoeken naar de oorsprong, dan komen we weer uit bij de periode dat Constantijn de Grote keizer was, dus aan het begin van de 4e eeuw. Het is de tijd dat hij alle wortels met de Joden, het volk Israël, heeft doorgesneden: geen sabbat, maar zondag; geen Pesach, maar Pasen en vooral niet op hetzelfde moment. Het was voor deze keizer dan ook passend om een heidens feest te koppelen aan de geboorte van Christus. Hoewel we het niet precies kunnen plaatsen, heeft het ongetwijfeld te maken met de ‘zonnewende’. Vanaf dat moment vieren wij Christus geboorte op 25 en 26 december, midden in de ‘winternacht’.

Zijn er argumenten om deze geboorte op een ander moment te plaatsen? Graag neem ik jullie mee. De heilsmomenten hebben tot dat moment precies plaatsgevonden op de feesten die de Here God had ingesteld: het sterven van Jezus, precies op Pesach; zijn offer was het ongezuurde brood, zonder zonde, tijdens het feest van de Ongezuurde broden; Hij was de Eersteling die opstond op het Feest van de Eerstelingen, de dag na sabbat, precies op dit feest. En de Geest werd uitgestort op het Wekenfeest, precies op het moment dat het volk de ontvangst van de Thora herdacht. En wat doet de Geest? Hij schrijft de Thora in ons hart! Is dit toevallig? 4 keer op rij wordt een feest gebruikt om een heilsfeit werkelijkheid te laten worden. Elk feest is een profetie. De 3 najaarsfeesten wachten nog op vervulling, maar het Loofhuttenfeest, 1 van deze 3, maakt al een begin mee. Dat probeer ik duidelijk te maken.

Het Loofhuttenfeest is een feest van grote vreugde! De laatste oogst wordt binnengehaald, vooral het plukken van de druiven en het maken van heerlijke wijnen, zorgt voor blijdschap. En wat zegt de engel bij de geboorte van Jezus tegen de herders? ‘Ik kom jullie goed nieuws brengen dat grote vreugde betekent voor heel het volk.’ Vreugde op het Loofhuttenfeest, het kan niet mooier. Maar dit is natuurlijk nog geen bewijs. Ik ga verder. Het Loofhuttenfeest brengt de 40-jarige woestijnreis in gedachtenis, een tijdelijke periode op weg naar het Beloofde Land. Ze woonden in tenten en zelfgebouwde hutten, voordat ze in Kanaän hun eigen huis konden bouwen. De evangelist Johannes zegt over Jezus: ‘Het Woord is vlees geworden en heeft tijdelijk onder ons gewoond’. In de grondtekst staat dat Hij bij ons ‘getabernakeld’ heeft, terwijl het Engelse woord voor Loofhuttenfeest ‘Feast of Tabernacles’ is. Het kerstfeest komt al een stukje dichterbij. We gaan verder. Er zijn ook onderzoekers die een berekening maken via Zacharias en Elisabeth. Johannes is ongeveer 6 maanden voor Jezus geboren. Het is koning David geweest die de vele priesters in afdelingen groepeerde en Zacharias behoorde tot de priestergroep Abia die 2 keer per jaar een week tempeldienst moest  vervullen. Met deze achterliggende kennis berekenen ze dat Jezus dan ergens in september geboren zou zijn en dat is precies in de tijd van het Loofhuttenfeest. Wanneer is Jezus geboren? We gaan verder met een aantal gedachten.

Lucas vertelt ons, dat de herders ‘s nachts de wacht hielden bij hun kudden, in het veld van Efrata. Volgens ingewijden kan dat nooit eind december zijn geweest, omdat door de temperatuur en de natheid de schapen juist in een overdekte ruimte werden gehouden. Rond het Loofhuttenfeest moesten er vele, vele offers worden gebracht en de Israëlieten kwamen uit alle hoeken van het land om de najaarsfeesten mee te vieren. Het was een hele opgave om voor al die offers, gezonde lammeren en schapen in voorraad te hebben. Het ging dan niet om duizenden dieren, maar om miljoenen! Vanuit de velden rondom Jeruzalem konden deze schapen snel worden aangevoerd. Wat een klus. Het beeld van een ‘kerststal’ in december loslaten, zal niet gemakkelijk zijn. We krijgen het gevoel dat ons iets ontnomen wordt, wat hoort bij sfeer en gezelligheid. Maar past dat wel bij ‘de menswording van God’? Hij daalt af uit de hoge hemel, om ons op aarde te redden van de dood. Hij is het Lam van God, dat geslacht gaat worden. Al die schapen in het veld van Efrata vertellen alles over ons zondige leven. Is kerstfeest een lieflijk, gezellig en sfeervol feest? Vergeet het maar. Het laat de harde werkelijkheid zien. God offert Zichzelf. (mijn stukje zal geen plekje krijgen in de top 10 van kerstverhalen!) Wat een liefde, want alzo lief had God de wereld, dat….

Er is nog meer te vertellen over de geboorte van Jezus op het Loofhuttenfeest. Er was geen plek in de herberg, Bethlehem was overvol. De mensen van het land hadden de opdracht gekregen om zich in te schrijven in de stad van hun herkomst. De Romeinse keizer Augustus zou dit zomaar gekoppeld kunnen hebben aan een ‘Joods’ feest. De mensen moesten toch op reis. Vandaar de volle herberg, maar juist met het Loofhuttenfeest waren er overal hutjes gebouwd om tijdens die feestweek in te bivakkeren. Daar was plaats. In die hut werd er gegeten en gedronken. Er werden broden gebakken en om ze vers te houden werden die in voedselbakken gelegd, gewikkeld in een doek. Een kribbe is een voerbak en je kunt het Griekse woord zo veranderen in een ‘voedselbak’ voor brood. En Maria wikkelde Jezus in een doek en legde Hem in de klaarstaande bak. En heeft Jezus Zichzelf ook niet het ‘Brood van het leven’ genoemd? Tijdens de woestijnreis, waar het feest naar terug verwijst, is manna het Brood uit de hemel. Jezus geboorte en dit feest komen steeds dichter bij elkaar. Er is nog een Woord van Jezus, waarin Hij Zichzelf, tijdens het Loofhuttenfeest, het Levende Water noemt. Drink dit water en je zult nooit meer dorst hebben. Het beeld van de Rots waar water uit stroomde in de woestijn is het beeld van Jezus. Hij is die Rots.

Tot slot. De eerste komst van Jezus kan zo maar op het Loofhuttenfeest hebben plaats gevonden. Zijn tweede komst zal zeker op dit feest gebeuren. Als de laatste bazuin klinkt en Jezus de hemelse tempel op Grote Verzoendag verlaat, breekt het Loofhuttenfeest aan. Zo zijn de 3 najaarsfeesten aan elkaar gekoppeld. Het 7e feest wordt werkelijkheid, zijn Koninkrijk komt. Koning Jezus zal dan voor eeuwig op de troon van David zitten.

En lees nu nog even Zacharia 14 : 16. De heidenvolken gaan op die dag naar Jeruzalem om een feest te vieren. Welk feest? …. Natuurlijk!

 

 


Reacties

meest gelezen