Israël en ik 33; loofhuttenfeest 2


Loofhuttenfeest? Hoe zo feest? Denk je dat ik, net als de Joden, een week in een hutje ga wonen? Ik heb wel wat anders te doen en ik ken wel leukere plekjes om mijn pilsje te drinken. Wat zeg je? Heeft God dit ingesteld van generatie op generatie? Prima als dit voor de Joden geldt, maar daar hebben wij, christenen, toch niks mee te maken. Hoe bedoel je “in het geloof kinderen van Abraham”? Ja akkoord, maar zo’n feest is toch al lang achterhaald. Dit hoorde bij vroeger, bij het volk Israël. Wij zijn nu kerk van Christus, dan heeft zo’n Loofhuttenfeest toch niets meer te betekenen?

Mag ik je meenemen naar een belangrijk Boek uit de Bijbel, 1 van de 66. Het is wel een oud- testamentisch Boek, maar deze profeet vertelde niet wat wijsheden uit zichzelf, maar hij gaf door wat zijn God hem opdroeg. Ik bedoel de profeet Zacharia en pak dan maar het laatste hoofdstuk, het veertiende. Hij begint met “Er komt een dag…” en verderop “Die dag…” en “Op die dag…”; “En op die ene dag…”; “Als die dag aanbreekt…”; “De Heer zal op die dag…”, enz. Wat is dat voor een dag? Zacharia zegt, dat het een dag is die alleen de Here God kent, maar ook “De Heer zal koning worden over de hele aarde”. “Dan zal de Heer de enige God zijn en zijn naam de enige naam”. Het is een oudtestamentisch Boek, maar met profetieën die gaan over het moment dat Koning Jezus terugkomt.

Akkoord, maar daarom hoef ik nu toch niet dat Loofhuttenfeest te vieren?

Heb je hoofdstuk 14 nog open liggen? We lezen nog een stukje verder. “De overlevenden van de volken die Jeruzalem hebben belaagd zullen jaarlijks naar de stad komen om de Heer van de hemelse machten als koning te vereren en …. het Loofhuttenfeest te vieren”. En de volken die niet komen om het Loofhuttenfeest te vieren zullen geen regen ontvangen!

Tja. Je wilt dus zeggen, dat ik ook dit feest moet vieren?

Nou, niet dat ik het wil, maar volgens mij hoor ik in dit Bijbelboek de stem van onze Here God. En als ik goed tussen de regels doorlees, ontdek ik hier het komende Vrederijk, Gods Koninkrijk met de nakomeling van koning David op de troon. Zacharia opent een machtig perspectief. Het uitbundige Loofhuttenfeest heeft alles te maken met “Uw Koninkrijk kome”. Dit feest is niets minder dan een voorproef op Gods Rijk.

Het Loofhuttenfeest vieren? We doen onszelf te kort, maar vooral de Here God die ons dit prachtige geschenk in onze handen heeft gelegd, als we dit feest degraderen tot een Joods feest. Het is een feest dat ons de toekomst opent en ons vol goede hoop naar boven laat kijken.

Die wolk…, komt Hij?

 

             

 

Reacties

meest gelezen