Mijn handafdruk

 

Nee, niet mijn handdruk. Ik merk trouwens, dat ik door corona niet meer zo hand drukkerig ben. Als ik het met niks afkan, vind ik het ook prima, een boks mag ook. Maar daar gaat het niet over. Het gaat over mijn groene leven, een leven met duurzame keuzes. Daarin hebben we als mens een voetafdruk. Leef ik op grote of op kleine voet? Wat voor impact heeft mijn persoonlijke levensstijl op de aarde? Hier kan je een test vinden die voor jou die afdruk berekent. Maar er is dus ook nog een soort van groene handafdruk, en die moet juist niet klein zijn, zoals je voetafdruk, maar groter. Op de website Klimaatgesprekken vind ik in een blog een hele rij tips, hoe ik  mijn handafdruk kan vergroten. Een van die tips volg ik hier dus op, door er op mijn blog over te schrijven, maar ook met het maken van kunstwerken, waarbij ik afval of gevonden materialen gebruik, maakt mijn handafdruk wat groter. Hoewel ik dan weer op moet passen dat ik geen plastic houdende verf door de gootsteen heen spoel. Daarom schilder ik de laatste tijd liever met aquarelverf dan met acrylverf. Daarin liggen wel heel wat duurzame missers, moet ik bekennen. Meestal smeer ik alle resten verf die ik overhoud weer op een nieuw doek, maar ja….de kwasten moeten wel weer schoon, hoe hard ik ook mijn best heb gedaan om alle verf eruit te smeren. M’n laatste duurzame kunstwerk hangt nu in Elburg in het gemeentekantoor. Gemaakt van opgeveegd zaagsel in de schuur van broerlief, een knoop uit de knopendoos van tantelief, en de netjes van de uien uit de supermarkt. Geschilderd op de achterkant van een opgeplakte puzzel van Ot en Sien uit de Kringloop, omdat daar precies de goede lijst omheen zat. Dat is toch weer een mooie bijdrage aan mijn grote handafdruk. En ondertussen heeft de natuurorganisatie A Rocha februari uitgeroepen tot Plasticvrije maand. De maand is net begonnen, dus nog alle tijd om mee te gaan doen. Om je bewust te zijn of het ook anders kan met al die verpakkingen. Er is zelfs een app waarbij je geholpen wordt met allerlei tips. MyLittlePlasticFootprint….ook in het Nederlands. En dankzij een mooie tip heb ik net een account aangemaakt bij Pieter Pot. Dat is nog eens leuk plasticvrij shoppen. Daar gaan jullie vast meer van horen.

Voor nu, lieve groeten,

M.

 

 




 



 

Reacties

Een reactie posten

plaats hier een reactie

meest gelezen