Ayin; IK zie jou

 

Het Hebreeuws is een bijzondere taal. Een hele oude taal, die nadat de Joden weer terug konden keren naar Palestina, en later naar hun eigen staat Israël, weer opnieuw als landstaal is ingesteld. In moderne vorm, het lvriet. Naast het moderne Hebreeuws is er het klassieke Hebreeuws, de taal waarin de Thora is geschreven. De letters worden uitgeschreven als een woord, met elk een betekenis die afgeleid is van de hiërogliefen. En dan hebben alle letters van het alfabet, wat trouwens Alefbeet heet, ook nog een numerieke waarde. Zoals wij ook nog de Romeinse cijfers kennen, die met de letters M, D, V, I, geschreven worden. Tegenwoordig wordt er in Israël dezelfde schrijfwijze van cijfers gebruikt als bij ons, maar soms worden de letters nog wel als cijfer gebruikt. En als je de cijferwaarde van alle letters van een woord optelt, dan kan je tot verrassende ontdekkingen komen. Maar daar gaat het me nu niet om.

Die betekenis van de letters, daar gaat het me nu om. Ik vind het een interessant gebeuren en leuk om me daarin te verdiepen De Alef, de eerste letter van het alefbeet wordt getekend met een stierenkop, als symbool voor leider, voor de eerste! De uitleggers vanuit diverse achtergronden geven bij sommige letters wel heel verschillende betekenissen. Dat vind ik best verwarrend, want dan heb ik er zo mijn gedachten over gevormd en later lees ik een hele andere mogelijke betekenis. Moet ik dan mijn gedachten bijstellen, of pak ik gewoon dat wat me het meeste aanspreekt. Ik hoef niet perse het Hebreeuws te leren, maar het inspireert me soms wel tot het maken van iets, zoals deze collage: “Ayin; IK zie jou.” Vorige week liet ik ook al een tekening zien met de letter Ayin. De Ayin is de 16e letter die de getalswaarde van 70 heeft. Dat sprak me wel aan toen ik 70 was geworden. In de eerste handschriften werd het getekend als een oog. Het woord Ayin betekent bron. In deze collage heb ik weergegeven dat ik al 70 jaar aangesloten ben op de Levensbron: Jezus. Zijn oog is op mij, en mijn oog is op Hem. In hoopvolle verwachting en verwachtingsvolle hoop.

Met vredevolle groet,

M.

Reacties

meest gelezen