De langste dag.

 

Het is 21 juni geweest. De langste dag! De verjaardag van onze oudste zoon, die zijn 50ste levensjaar is ingegaan. Zijn verjaardag staat altijd in verband met rabarber. Niet alleen omdat hij daar zo gek op is, en hij vaak op zijn verjaardag een bakje rabarber kreeg, of een paar stengels om er zelf moes van te maken, maar ook omdat ik altijd geleerd heb dat het niet meer raadzaam is om na 21 juni nog van de rabarber te oogsten. Tja en is dat nou een feit of een fabel? De een zegt dit, de ander zegt dat. Het zou niet gezond meer zijn, vanwege het oxaalzuur wat toeneemt na 21 juni. Of het is beter voor de plant, dat ie alvast de rust krijgt om gezond de winter in te gaan, zodat ie volgend jaar weer rijke oogst kan gaan geven. Voor mij doet het er niet zo toe dit jaar, want mijn rabarber ziet er maar pierig uit, en de stengeltjes nodigen niet zo uit om nog geoogst te worden of cadeau te geven. Ik laat hem dus maar lekker met rust en geef hem van de herfst een ander plekje, waar die het hopelijk beter gaat doen. In mijn voedseltuintje dus.

Hoe eten jullie trouwens rabarber? Als groente, of als toetje? Of als bijgroente? Ik vind het van kinds af aan het lekkerste als groente bij de aardappels met een flinke gehaktbal. Een verjaardagsmaal! Dat niet iedereen er zo over denkt, daar kwam ik al jong achter. Tijdens een logeerpartij bij mijn oma en tante mocht ik kiezen wat er die dag gegeten zou worden. Dat was geen moeilijke keus. Rabarber natuurlijk! (geen idee in welke vakantie de rabarber beschikbaar was, vast niet de zomervakantie😊) Maar wat er op tafel kwam die avond…. wel de gehaktbal, ook de aardappels, maar niet de rabarber. Met tranen in m’n keel kon ik maar moeilijk de warme prak naar binnen krijgen. Ik durfde ook niet naar de rabarber te vragen. En wat kwam er als toetje….. de hele kleine toetjesschaaltjes van tante met daarin een bodempje rabarber. Toen kon ik m’n tranen niet meer inhouden en moest ik uitleggen waar m’n verdriet vandaan kwam. Misschien kreeg ik een extra schep in het bakje….ik weet het niet meer. Tegenwoordig eet ik rabarber als bijgroente, maar bewaar altijd een stukje gehaktbal of vlees en aardappel om nog even dat gevoel op m’n smaakpapillen te krijgen van vroeger. Maar ik vind het net zo heerlijk door m’n bakje yoghurt als toetje of ontbijt! Ik heb nog een kleine voorraad in de diepvries. Eetsmakelijk!

Vredevolle groet,

M.


Reacties

meest gelezen