Israël en ik 29; wakker worden


Herstart.

Terwijl Mathilda de hele zomerperiode door wekelijks haar blogs heeft geplaatst, heb ik een time out genomen. Nu het Bazuinenfeest binnenkort gevierd wordt, wil ik graag de draad weer oppakken en jullie meenemen in mijn zoektocht rond Gods volk, Israël.

Hoewel het Bazuinenfeest in september op de kalender staat, heb ik in de achterliggende zomerperiode vaak aan ‘bazuinen’ gedacht. Een bazuinstoot geeft schrik, alarm. Wat is er aan de hand? Het heeft te maken met de vele, vele rampen in de wereld, soms zelfs heel dichtbij. Vele Nederlanders hebben aan den lijve ervaren welke gevolgen zo’n ramp met zich meebrengt: complete tenten, caravans en auto’s weggespoeld door stijgende waterspiegels. Bosbranden die dagen aanhielden en bijna niet te blussen waren, waardoor vakanties afgebroken moesten worden en zelfs helemaal niet door konden gaan. En wat te denken van die dorpen en steden die soms volledig zijn weggevaagd: dood, vermissing, angst, hopeloosheid, verdriet, verwarring. Wat is er aan de hand? Zijn het bazuinstoten die ons wakker willen roepen? De hele wereld schudt op z’n grondvesten. Oorlogen, aardbevingen, terroristische aanslagen en nu het groeiend aantal natuurrampen. Wat is er aan de hand? Voorzichtig probeer ik de oorzaak onder woorden te brengen: we hebben God verlaten. En al deze verschrikkingen moeten ons wakker roepen en ons oog richten op Een die helpen kan. In mijn groene preek die vorige week is geplaatst zoek ik ook een weg van verlossing, en die Weg is Jezus. We moeten terug naar Hem. Dan openen zich wegen om elkaar en de wereld te helpen.

Er is een organisatie, Joods Nationaal Fonds, die al sinds de oprichting in 1901, bomen plant in Israël. Van een onherbergzaam gebied, dat voornamelijk uit woestijn bestond, is Israël gegroeid naar een modern, groen land. Naast het planten en herstellen van de bossen is deze organisatie zich steeds meer gaan bezighouden met het bevorderen van duurzaamheid, waardoor onze planeet behouden kan worden en voor alle bewoners van de aarde een welvarende toekomst open ligt. Israël wordt een ‘Start-Up Nation’ genoemd, omdat zoveel mensen en organisaties, gesteund door de regering, nieuwe ontdekkingen doen en toepassen in vele situaties, zelfs wereldwijd. Israël mag tot zegen zijn voor vele mensen. Hoe is dat alweer verwoord in Genesis 12, rond de beloften aan Abraham?

Wil je meer weten over deze organisatie, of zou jezelf een boom willen planten in Israël, neem dan een kijkje op hun website.

Vele christenen zijn niet opgevoed met de feesten die de Here God heeft gegeven. Graag wil ik je stimuleren om je te verdiepen in deze feesten en als eerste in deze septembermaand staat het feest van de Bazuinen op het programma. Het zal je liefde voor de Schepper en de Redder verdiepen; God zoekt n.l. het goede voor je, Hij houdt van je en gunt je een geweldige toekomst.

 

Reacties

meest gelezen