Actieve hoop

 

Een oefening om mijn actieve hoop te voeden! Ik hou er wel van om iets nieuws uit te proberen. Eén van die nieuwe dingen is een halve knieprothese, die volgende week geplaatst wordt, met een revalidatietraject erachter aan. Helemaal nieuw voor me. Ik oefen nu al allerlei spier verstevigende bewegingen, en met die activiteit voed ik zeker mijn HOOP op een goed herstel. Maar daar gaat het hier niet over. Waarover dan? In mijn vorige blog schreef ik over het vergroten van mijn handafdruk, wat ik tegen kwam op de website van Klimaatgesprekken en daar lees ik ook over de oefening om mijn actieve hoop te voeden.  In deze oefening ga ik mijn klimaatsucces van de afgelopen tijd onderzoeken. Zit er een stijgende lijn in? Heb ik veranderingen aangebracht die er wat toe doen? Nou……daar kan je moed goed van in de schoenen zakken, want wat helpen nou die kleine beetjes eigen gemaakte schoonmaakmiddelen, het tandenpoetsen met Marseille zeep, het korter en minder douchen, het fietsend of lopend boodschappen doen met eigen tassen en zakjes voor fruit en groente. Er komen nog steeds bergen plastic en niet milieuvriendelijke verpakkingen ons huis in. In deze plasticvrije februarimaand houd ik het bij. Soms denk ik echt: ”Laat maar zitten” en voel ik me helemaal niet zo gemotiveerd. Dan pep ik mezelf op met de spreuk: “Beter inconsequent goed, dan consequent fout.” En dan laat ik mijn GROENe bloed weer kruipen daar waar het wel kan en verGROEN mijn eigen leven, beetje bij beetje. Zo voed ik mijn eigen actieve HOOP en ik HOOP ook een beetje de jouwe. En zo past de oefening precies in mijn jaar van HOOPVOLLE VERWACHTING en VERWACHTINGSVOLLE HOOP. En als de moed me weer eens in de schoenen zakt, dan ga ik op advies van “Loesje” op mijn kop gaan staan.

Lieve groet,
M.

Reacties

meest gelezen