Uitdagingen

Soms hang ik van uitdagingen aan elkaar, zoals een maand geen nieuwe kleren kopen. Dat is trouwens helemaal niet zo’n uitdaging voor me, maar er is ook BUY NOTHING NEW maand, die is wat lastiger, want dan mag je niks nieuws kopen, ook niet als cadeautje. Dus de jarigen in die maand moeten het doen met iets zelfgemaakts, iets lekkers, iets 2e hands, of iets wat per ongeluk al tijden ongebruikt in een la ligt. Een flinke uitdaging is de Plasticvrije maand. Het lukt me geen dag om geen plastic te gebruiken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er meer mijn best voor zou kunnen doen. Een weeklang geen vlees eten is voor mij geen probleem, maar ik heb er toch niet aan meegedaan. Die een of 2 dagen in de week is voor A. genoeg. Elke dag een poppetje tekenen en daar een elfje bij maken is heel leuk, maar na verloop van tijd schiet het er bij in. Wat ik dit jaar een hele leuke uitdaging vind, is de #BOEKENBOERLEESUITDAGING, elke maand een boek lezen vanuit een opdracht. Er zijn al een paar maanden voorbij, mijn extra uitdaging is om 2 boeken per thema te lezen. Ik las al kinderboeken, stripboeken, boeken met blauwe omslag, boeken uit de jaren 80, boeken met een eigennaam in de titel, boeken met korte verhalen. En dat naast alle andere boeken die ik al heb gelezen.(84 in totaal) Ik las in het kader van mijn jaarthema, boeken met hoop of verwachting in de titel. Sommige pasten in verschillende maanden, hadden bijvoorbeeld een blauwe omslag en een eigen naam in de titel, of het kinderboek had op de omslag een illustratie van een persoon. Maar ik vind het ook weer een uitdaging om me precies aan de maandopdracht te houden. De maand mei was vrij, daar koos ik voor titels met een eigennaam. In september is de uitdaging: lees fictie als je altijd non-fictie leest, of andersom. Ik moest echt even nadenken over dat fictie en non-fictie. Ik lees het allebei wel, maar meer fictie, dan non-fictie. Wat een bof dat op 1 september het non-fictieboek uitkwam over Jan Verhoeff, Zeeuwsschilder en verzetsstrijder, geschreven door mijn grote broer. Voor oktober een gedichtenbundel. Die ligt al klaar met de toepasselijk titel, passend in mijn jaarthema ‘Hoopvolle verwachting en verwachtingsvolle hoop’: “Deze tijd raakt in verwachting; op weg naar zuiver kerstlicht” En denk je nou: ‘Die kan je toch beter in december lezen, in de adventstijd!’ Nee dus: voor ons is het Bijbelse Loofhuttenfeest de tijd waarin we herdenken dat Jezus naar de wereld is gekomen èn dat Hij vlak voor een Loofhuttenfeest, op Grote Verzoendag terug zal komen.

Met vredevolle groet,

M.

 

   

 

 

 

 


Reacties

meest gelezen