Dansen met de wet



Het was de bedoeling om dit blog te plaatsen rond de dag van Simchat Thora, 7 oktober 2023. Wat een vreugdevolle dag had moeten worden werd een afschuwelijk dag, vol verschrikkingen, verdriet en rouw. Er zijn geen woorden genoeg voor om hier uitdrukking aan te geven. We vonden het toen niet gepast om maar net te doen of er niks aan de hand was en dit verhaal te plaatsen. Hoe bijzonder dat er in Israël toch de moed was om te dansen op deze dag. Het boek wat ik onder jullie aandacht wil brengen heet: 
Dansen met de wet.

Mijn vader was ooit recensent voor een krant en gaf daarin zijn beoordeling over kinder- en jeugdboeken, en romans voor volwassenen. Veel van die boeken vonden hun weg naar kinderen en kleinkinderen, soms met doorgestreepte vloeken. Wat echt niet door de beugel kon ging naar boekhandel de Slegte en omdat ik met dat slegte idee was gekomen, kreeg ik daar een deel van. Een tiende denk ik.

Nu heb ik een boek gelezen en denk: 'Wat zou ik hierover vertellen als ik een recensie zou moeten schrijven? Is een recensie objectief? Mag het kritisch zijn, of lovend? Of is het alleen het geven van wat algemene informatie?’ Op internet vind ik diverse betekenissen van het woord recensie, en bijna allemaal geven ze aan dat het een kritische beoordeling is van iets, in mijn geval een boek, gegeven door een deskundige. En dan ga ik al voor de bijl, want ik ben helemaal geen deskundige op het gebied van het boek wat ik zou willen recenseren. Dus……wordt het geen recensie, maar vertel ik er gewoon maar wat over.

Het boek is van Karel van der Plas en heet ‘Dansen met de wet’. Met als ondertitel: Een vernieuwende kijk op Gods wet.  Ik vertel er wat over in verband met de Joodse feestdag Simchat Thora, wat vertaald wordt met ‘vreugde van de wet’. En al vier ik deze dag niet dansend op straat met een bijbel in mijn handen, ik sta er wel bij stil in verbondenheid met het Joodse volk, in verbondenheid met God, die de Thora heeft gegeven. In het boek lees ik een heel andere verklaring over de wet, dan die ik jaren geleerd heb. Het woord ‘wet’ roept zoveel associaties op, en onder christenen ook wel heel verschillende en ook negatieve. In dit boek slaat de schrijver een voor mij hele nieuwe weg in en legt hij uit hoe het zit met de Thora en de verschillende betekenissen van het woord ‘wet’. Hij laat zien hoe bepaalde Bijbelse personen (Jezus, het Joodse volk, de profeten, Paulus) naar de wet kijken, vanuit hun Joodse traditie en vanuit welke betekenis.

Ontzettend leerzaam vind ik het. Ik zal het echt voor een 2e en 3e keer moeten lezen om er inhoudelijk wat over te zeggen. Maar je kan het natuurlijk zelf ook gaan lezen. Het is echt vernieuwend en wat dat betreft is het toch wel een dansje rondom de tafel waard! HIER is een aflevering te zien van Christenen voor Israël, waarin Karel van de Plas vertelt over zijn ontdekkingen en zijn boek.

Met vredevolle groet,

M.

 

Reacties

meest gelezen