Israël en ik 32; Jom Kippoer.

Wanneer was jouw laatste bruiloft? Of heb je net een uitnodiging ontvangen om het feest mee te vieren? Mijn laatste bruiloft was ongeveer 13 jaar geleden. Gelukkig was er voldoende tijd om alles goed voor te bereiden. Zelf kocht ik een prettig zittende broek met een passend bloesje; ruim een week voor het feest heb ik mijn baard en haar gefatsoeneerd, maar het mooiste was, dat ik een verhaal uit de Bijbel mocht vertellen. Al snel kreeg ik het verhaal over de bruiloft te Kana op mijn hart en daar heb ik mij op gericht. Ik heb zelfs een fles wijn voor het bruidspaar meegenomen, want er was meer dan voldoende wijn over van dat feest. Wat een fantastische tijd in de voorbereiding, maar vooral het verlangen naar het moment, dat het bruidspaar elkaar trouw belooft.

Al vele jaren is de uitnodiging van de allerbelangrijkste bruiloft op de mat gerold of in de mail ontvangen of via je app binnen gepiept. Hoe was je reactie? Spannend, verlangend? Heb je genoeg tijd om je goed voor te bereiden? Tijd en plaats zijn al bekend. Op het moment, dat de “andere volken voltallig zijn toegetreden, zal heel Israël worden gered, de Redder zal uit Sion komen”. (Rom. 11 : 25 en 26.) En volgens Zacharia 14 : 4 zal de Redder zijn voeten op de Olijfberg zetten. Dat is het moment en de plaats. Iedereen is van harte welkom! Ga je mee?

Al een paar weken geven we aandacht aan de 3 Najaarsfeesten: Bazuinenfeest, Grote Verzoendag en het Loofhuttenfeest. Ze horen onlosmakelijk bij elkaar, net zoals de 3 Voorjaarsfeesten: Pesach, de Ongezuurde Broden en het feest van de Eerstelingen. Precies op die feestelijke dagen heeft Jezus ze tot werkelijkheid gebracht: gestorven, begraven en als Eersteling opgestaan. Al eeuwenlang was dit geprofeteerd. Nu wachten we op de vervulling van de profetie van de laatste 3: de laatste Bazuin; zijn terugkomst uit de hemelse tempel en zijn 1000-jarige Koninkrijk.

Waarom ik zijn terugkomst op Grote Verzoendag verwacht? Eeuwenlang heeft Gods volk Grote Verzoendag gevierd. De hogepriester ging eens per jaar het Heilige der Heilige binnen. Hij nam wat bloed mee van een geitenbokje en sprenkelde dat op het verzoendeksel boven de ark. Dit bloed bracht verzoening voor de zonden van het volk. Zo wilde God het. En dan het grote moment, dat de hogepriester terugkwam uit die heilige plaats waar de Heilige woonde onder zijn volk. De verzoening was werkelijkheid geworden. God en zijn volk konden samen weer verder. Wonderlijk. Deze verzoening op aarde in een aardse tempel heeft een diepe profetische betekenis. De hogepriester op aarde was een afspiegeling van de Hemelse Hogepriester, Jezus Christus. Niet met dierlijk bloed, maar met zijn eigen bloed ging Hij de hemelse tempel binnen. Deze Hogepriester is nog steeds in die tempel en zijn kinderen wachten met spanning en verwachting zijn komst af. En zoals zijn dood en opstanding precies op de voorjaarsfeesten werkelijkheid zijn geworden, geloof ik dat zijn terugkomst op Grote Verzoendag plaats zal vinden.

Op Jom Kippoer zeggen de Joden tegen elkaar: “Volgend jaar in Jeruzalem!” Ze geloven dat de uiteindelijke en volledige verzoening met God zal plaatsvinden als de Messias de verstrooide kinderen van zijn volk zal samenbrengen, in Jeruzalem.

Op Jom Kippoer richten we onze blik omhoog, want Hij komt terug op de wolken van de hemel. De Bruiloft staat voor de deur. Ben je er klaar voor? Tot volgend jaar in Jeruzalem!

 




Reacties

meest gelezen