40 dagentijd
Vorige week begon de Israëlische maand Eloel. Voor veel Joden de 40 dagentijd.
Vanaf de eerste dag van de maand duurt het nog 40 dagen voor
het Grote Verzoendag is. De belangrijkste feestdag voor de Joden en deze 40
dagen zijn dan ook voor velen een tijd van inkeer, terugkijken,
verootmoediging, boetedoening, vergeving vragen en vergeving geven. Vorig jaar
dacht ik nog dat alleen de 10 dagen vanaf het Bazuinenfeest tot aan Grote
Verzoendag, die verootmoedigingsdagen waren. We stonden toen nog aan het begin
van een zoektocht over de Bijbelse feesten en hoe wij daar vandaag de dag mee om
willen gaan. In het afgelopen jaar mochten we daar heel veel over lezen,
luisteren en leren. Onder christenen is de 40dagen tijd bekend als de tijd voor
Pasen, vanouds de vastentijd bij de katholieken, vanaf Aswoensdag tot aan 1e
Paasdag. Tegenwoordig worden er dan allerlei leesroosters aangereikt om in die
dagen te overdenken wat het lijden en sterven van Jezus betekent voor je
dagelijkse leven. Ik heb zo’n idee, dat het ontstaan van deze 40dagentijd
gebaseerd is op de Joodse 40dagentijd, maar omdat keizer Constantijn rond het
jaar 325 allerlei Bijbelse en Joodse gedenkdagen weg wilde hebben, heeft hij er
een alternatief voor bedacht.
En wat doen wij ermee in verbondenheid met het volk van God?
Wij krijgen elke dag in het boek ‘Manna voor elke dag’, van Carin van Essen, denkstof
over deze 40 dagen aangereikt, waar we samen over door praten. We kunnen niet
in de bijbel vinden dat God deze 40 dagen ingesteld heeft, het lijkt ons een
Joodse traditie waarover in de Talmoed vast meer te vinden is. Die tradities
vinden wij voor onszelf minder belangrijk. We vinden het wel heel belangrijk om erbij
stil te staan of er nog onvergevingsgezindheid in ons is. Ik heb ontdekt dat
als ik nog steeds boos of soms heel boos kan worden om iets wat in een ver verleden
gebeurd is, dat ik dan nog niet vergeven heb. Ik zou er in een 40 dagentijd helemaal
niet aan denken, maar soms, zomaar in een gesprek kan die boosheid vanuit m’n
tenen naar boven vlammen. Dan weet ik dat het tijd is voor actie, ook al kan
het soms niet meer live. Vergeving vragen aan God kan altijd en mezelf vergeven
wat mijn aandeel in het gebeuren was ook. Vergeving betekent niet dat wat
gebeurd is goedgepraat of weggepoetst wordt, of bedekt wordt met de mantel van
de liefde. Vergeving maakt mezelf vrij en los van boosheid en frustratie. Als
ik er grapjes over kan maken of het erover kan hebben zonder nare gevoelens,
dan heb ik en ben ik vergeven! Als een van ons jou op een of andere manier ooit
gekwetst heb of verdriet gedaan heb, dan vragen we je bij deze om vergeving.
Met vredevolle groet,
A&M
Reacties
Een reactie posten
plaats hier een reactie