Onvergankelijk

 

Vandaag is het 27 jaar geleden dat we op begraafplaats Moscowa in Arnhem het lichaam van mijn vader begraven hebben.

Maar in dit blog wil ik even terug naar 2013. Ik loop over de begraafplaats om naar het graf van mijn ouders te gaan. Onderweg zijn ze bezig om graven te ruimen. Wij hebben ook de keus gehad om hun graf te laten ruimen. Het mag nog een poosje blijven.

Er staat een grote container waar grafstenen in gegooid worden door de grijper die ernaast staat. Brokstukken van stenen liggen overal naast de container. Ik voel me er naar door! Dat blijft er dus over van je graf. Een paar reststukken van een steen die respectloos – voor mijn gevoel – in een container gemikt worden. Ik loop door naar het graf van mijn ouders en blijf daar in gedachten aan hen een poosje staan. Een Bijbeltekst schiet me te binnen over zaaien in vergankelijkheid, maar opgewekt worden in onvergankelijkheid. (1 Korintiërs 15:42) Die vergankelijkheid is hier op de begraafplaats, de onvergankelijkheid is de belofte en de waarheid waar ik aan vast mag houden. Een hoopvolle verwachting! Ik moet terug ook weer langs de container, nu met een wat beter gevoel. 2013 was het jaar waarin ik begon met het schilderen met vondsten. Ik raapte ze op uit het bos, van de straat. En hier twijfel ik, zal ik wat brokstukken meenemen? Ik vind ze langs het pad….en terwijl ik er een paar opraap die voor m’n voeten liggen is er al een begin van een schilderij met deze stukken in m’n hoofd. De brokstukken blijven nog een hele poos liggen op m’n hobbykamer. Ze stinken. Ze stinken naar dood! Maar de tekst van de opwekking in onvergankelijkheid blijft de boventoon voeren.

Het wordt een schilderij ter nagedachtenis aan lieven. Met brokstukken, veren als teken van kwetsbaarheid, van vergankelijkheid. Een zuchtje wind en weg is de veer! Geel zand, een stralend blauwe lucht, een kruis…..

2013, het was ook de laatste keer dat ik op Moscowa was.

 

Onvergankelijk!

Reacties

meest gelezen