4 mei, dodenherdenking.

Ik denk dat ik een jaar of 9 was toen ik voor het eerst een dodenherdenking meemaakte. Gewoon thuis, achter het raam, om te kijken naar het verkeer wat om 8 uur allemaal stilstond. In die 2 minuten stilte moest ik dan van mijn moeder aan oom Anton denken. Haar broer, en slachtoffer van de 2e wereldoorlog. Gestorven aan uitputting en honger, 6 dagen na de bevrijding! Hij heeft de voedseldropping in Rotterdam nog wel gezien, maar er niet meer van kunnen eten. Ik vond het een indrukwekkend verhaal. Bij de grote razzia van Rotterdam was hij met nog 2 broers opgepakt en moesten ze in Duitsland in een kamp hard werken, o.a. houthakken en zagen. Vanwege hun zwakke gezondheid mochten ze in januari weer naar huis, naar Rotterdam, waar het met het eten veel minder goed gesteld was dan in het werkkamp. Hij heeft een bijzonder dagboek van die periode achtergelaten.

Elke dodenherdenking is voor mij het gedenken van mijn oom. Ieder jaar zit ik achter de tv en bekijk jaar in, jaar uit, hetzelfde ritueel; de ‘last post’, de stilte, de vlag halfstok, de toespraken, de kranslegging. Altijd weer indrukwekkend en emotioneel vind ik de krans die gelegd wordt voor de slachtoffers die door honger en uitputting om het leven kwamen. Oom Anton dus. Ieder jaar weer een monument in de tijd!


Reacties

Een reactie posten

plaats hier een reactie

meest gelezen