Israël en ik 6; NGB
Vermoedelijk zijn sommige volgers van onze blogs op de
hoogte van het jaartal 1517, het jaar waarin de reformator Maarten Luther, 95
stellingen op de deur van de slotkapel in Wittenberg vastspijkerde. Luther
heeft veel betekend voor de reformatie van de kerk in de 16e eeuw. Op
oudere leeftijd is hij op een verschrikkelijke manier tekeergegaan tegen de
Joden. En helaas, hij was niet de enige. Het antisemitisme heeft verwoestend
gewerkt in de kerken van Europa. De vervangingstheologie, de kerk is in de
plaats van Israël gekomen, werd door velen geloofd.
Aan de hand van artikel 27 van de Nederlandse
Geloofsbelijdenis, uitgegeven in 1561, probeer ik duidelijk te maken, dat deze
vervangingstheologie een algemeen aanvaard geloofsstuk was. Hoewel de kerk pas
begonnen is met de uitstorting van de Heilige Geest, lees je in dit artikel,
dat “de kerk er geweest is vanaf het begin van de wereld en er zal zijn tot het
einde toe”. Israël is opgegaan in de kerk. Ook het voorbeeld, dat onder koning
Achab de kerk erg klein is geweest, laat dat zien. Bijna mijn leven lang heb ik
persoonlijk dit geloofd en heb ik het uitgedragen in mijn gezin, aan de
kinderen op school verteld en aan catechisanten geleerd. Met het publiceren van
deze blog neem ik hiervan afstand en wil ik mij verantwoorden voor mijn verandering.
In Exodus 4 : 22 zegt de Here: “Israël is mijn zoon, mijn
eerstgeboren zoon”. God nam het op voor zijn kind en wilde Israël verlossen uit
de gevangenis van Egypte. Hijzelf nam zijn kind bij de hand om het te brengen
naar het beloofde land, Kanaän. Op allerlei manieren toonde Hij zijn liefde en
de beloften die Abraham en zijn nageslacht van God had gekregen, Ik zal zegenen
wie u zegenen en vervloeken wie u vervloeken, heeft Hij vervuld en zal Hij
blijven vervullen. Heel de Bijbel vertelt ons het handelen van God met zijn
zoon Israël, de mooie momenten en de verdrietige. En uit dit volk werd Jezus,
de eniggeboren Zoon van God, geboren.
Hij, de nakomeling van David, werd de eeuwige Koning van
zijn volk en dat koningschap is eeuwigdurend.
En dan, tijdens het Wekenfeest, het Bijbelse feest van de
eerstelingen, het feest dat wij Pinksteren noemen, wordt de Heilige Geest
uitgestort. En wie zijn de ontvangers van deze Geest? De Joden die het
Wekenfeest vieren, Joden uit Israël en uit vele omliggende landen. Bemoedigd en
vertroost gaan allen weer terug naar hun woonplaats en huis. En overal waar ze komen
vertellen ze de blijde boodschap: er is redding! Redding voor Joden en
heidenen.
God, de Almachtige, vergist zich niet.
Mooie toelichting op het vervangingsdenken, die een tweedeling veroorzaakte tussen Joden en heidense gelovigen.
BeantwoordenVerwijderen