Israël en ik 63;Thora is Evangelie. 4


‘Wat wil je toch met die blogs over de ‘Thora’?’ 

Niet dat die vraag rechtstreeks bij mij is binnengekomen, maar ik kan het me wel indenken. Tientallen jaren heb ik zelf ook zeer weinig aandacht aan al die regels en bepalingen gegeven. Wel de verhalen die ertussen staan, maar zo gauw het over wetten e.d. ging, was ik niet thuis. Sinds mijn ‘ontdekking’ van Israël in het 1e Testament en de vele, vele beloften voor Gods volk, kwam er langzamerhand ook aandacht voor de eerste 5 Bijbelboeken, de Thora, zoals de Joden die noemen. En dan schaam ik me diep naar de Here God. Juist als je Zijn liefde en aandacht voor Zijn kinderen in die Boeken tegenkomt, ook voor mij. In Leviticus 18:5 zegt Hij: ‘Mijn bepalingen en regels schenken leven aan wie ze volgt, houd ze dus in ere. Ik ben de Here, jullie God’. Als je deze zin op je in laat werken, dan ontdek je dat het geen democratisch ingestelde regels zijn door mensen bedacht, maar door de Schepper die mij het leven gunt. Of zoals Jezus, de Auteur van de Thora, het in Johannes 14:23 verwoordt: ‘Wanneer iemand Mij liefheeft zal hij zich houden aan wat Ik zeg, Mijn Vader zal hem liefhebben en Mijn Vader en Ik zullen bij hem komen en bij hem wonen’. En als Vader en Jezus bij ons komen, dan is het de Heilige Geest die de Thora in ons hart schrijft. Ook Paulus sluit zich aan bij deze gedachten, zoals hij het in Filippenzen 4:9 doorgeeft: ‘Doe alles wat ik u heb geleerd en overgedragen, wat ik u heb verteld en laten zien. Dan zal de God van de vrede met u zijn’. Thora, Jezus, vrede, dat is het leven.

Van harte prijs ik het lezen van de Bijbel aan, maar juist ook de eerste 5 Boeken.

Ja maar, wat moet ik dan met al die bepalingen en regels die vroeger in de tijd van Israël gemakkelijk op te volgen waren? We hebben hier geen tempel meer, offers worden niet meer gebracht, ons hele systeem is totaal anders. Dat klopt, maar als wij Jezus van harte liefhebben en graag naar Zijn stem luisteren, dan gaat Zijn Geest aan het werk, in ons hart. Dan zal Hij ons helpen om de achterliggende gedachten van al die bepalingen en regels toe te passen in ons leven. Dan daalt zijn vrede in ons hart. Nee, we brengen geen dier- en meeloffers meer, dat is niet nodig, maar het is mijn verlangen om mijn Schepper op nummer 1 te zetten en mijn Verlosser op mijn knieën te danken. Ik kan mijn ‘offers’ dagelijks brengen met financiële giften, aan producten voor de voedselbank, aan vrijwilligerswerk in het Zorgcentrum, aan aandacht voor de buren, aan … Dit is ‘leven’ in Gods Koninkrijk, waarin ik mijn Koning Jezus wil volgen. Met dank aan de Heilige Geest die Zijn Thora in mijn verstand legt en schrijft in mijn hart. Dat is de weg van het Leven.

 

 

Reacties

meest gelezen