Shabbat Shalom

Vandaag heb ik mijn 200ste les Hebreeuws gedaan met 2 fouten in de….geloof ik….15 vragen. Gisteravond las ik in het boek “Omarm je darmen” dat mijn darmen zelfs invloed hebben op mijn hersenen, waarmee ik al 200 lessen lang mijn best doe. Want onze darmen en ons brein staan voortdurend met elkaar in contact. Hebben mijn darmen even mazzel met mijn “altijd leuk om iets nieuws te leren” eigenschap!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik…..stel dat ik in Israël zou zijn…..me echt nog niet zou kunnen redden met de taal. Het zou me, denk ik, wel lukken om een kop koffie of thee te bestellen, want dat klinkt gewoon als koffie en thee. Ik kan ook nog wel zeggen hallo, want hoe leuk is dat….ik leerde dat het woord wat ze daarvoor gebruiken shalom is. Ik kan 1 koffie bestellen, 5 thee en 7 water, want 1 is echad, en dat ken ik dan weer van het Shema, een Joods gebed met de Bijbelwoorden uit Deuteronomium 4:6 Hoor Israël, de Heer is God, de Heer is een! Wat in het Hebreeuws is: Shema Yisrael, Adonai Elohenu, Adonia echad.

5 klinkt……heel vervelend als chamasj.  7 is dan weer heel mooi, sjeva….wat mijn ezelsbruggetje is naar sjabbat. En water, majiem, is al vanaf ongeveer les 1 steeds aanwezig, dus die weet ik nu wel.

Het luisteren naar wat er gezegd wordt, is via de laptop een ramp. De lescomputer praat zo snel! Ik moet dat woordje voor woordje proberen te herkennen en daar zitten mijn meeste fouten in. Dat maakt een gesprek in het Ivriet er niet makkelijk op natuurlijk, of de persoon in kwestie moet heeeel langzaam spreken, maar dan nog…..

Ondertussen blijf ik er lekker mee bezig, want m’n brein vindt het fijn om elke dag een paar nieuwe woordjes te leren of te herhalen. En blije darmen, daar word ik ook blij van.

Shabbat Shalom

שבת שלום

M.

Reacties

  1. Lijkt me best een moelijke taal het Hebreeuws. Een taal van werkwoorden...toch?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

plaats hier een reactie

meest gelezen