Creatieve inspiratie



T
ijdens een bezoek bij vrienden in een huis vol met prachtige kunst, trof het me een materieschilderij te zien met daarin textiel en plastic, waarin ik tranen zag. Ik vind het altijd fijn om kunstenaars te ontdekken die zich ook laten inspireren door allerlei materialen die in een laatje of kastje kunnen liggen, of die je net in je handen hebt omdat je het weg wilt gooien. Zo af en toe gebeurt het wel, dat iets jaren in een doosje of laatje ligt, me ineens kan inspireren. Eerlijk gezegd had ik nog niet eerder ‘iets’ gezien in een plastic zak, maar de ‘plastic tranen’ van het schilderij lieten me niet los.  Ik laat me ook wel inspireren door collega kunstenaars op Pinterest. Daar had ik een mooie valk gespot, en bewaard, voor een creatief moment. Tja….en dan sta ik ineens heel netjes het plastic van m’n kaaspapiertje te scheiden en….daar was het. Plastic soep! Alle plastic die in vogelmagen verdwijnt met alle desastreuze gevolgen van dien. Al mijn creatieve liefdes ineen; aquarel, vogels, hergebruik: een valk met een boodschap!  

We hebben onze Earth Overshoot Day al gehad, maar er bestaat ook nog een ‘Plastic Overshoot Day’. Zo’n beetje op de helft van het jaar is al het gebruikte plastic in de wereld wat nog hergebruikt kon worden, al verwerkt. Met het gevolg dat alles wat daarna nog aan plastic gebruikt wordt, niet meer verwerkt kan worden en dus ergens in de natuur terecht komt. Een goede zaak om me dus weer wat bewuster te zijn van mijn plastic verbruik.

lieve groet,

M. 


Reacties

meest gelezen