over bomen.....

Dat is toch een mooi onderwerp om over te bomen, deze kerst, rond de boom die vele huizen versiert. Zelf uitgekozen kerstbomen, vorig jaar of eerder terug geplante kerstbomen, een geleasde kerstboom, een nepkerstboom, een alternatieve kerstboom.

Wij doen het zonder boom. Maar als ik een boom zou kiezen, dan ging ik op zoek naar een ouderwets trapje, zo’n houten geval en dan zou ik ipv allemaal ballen hem vol hangen met engelen. In de nacht dat Jezus geboren werd, was er een heel leger van engelen wat zong over Vrede op aarde. Hoe actueel is dat nu…Vrede op aarde! Vrede voor Jeruzalem. Vrede in Gaza en Israël. En het doet me ook denken aan de droom van Jakob, toen hij op de vlucht was. Hij zag via een trap allemaal engelen omhoog klimmen en weer afdalen. 

Eigenlijk was ik met het bomen over bomen van plan om het te hebben over duurzaamheid. Over hoeveel bomen je kan besparen als je geen nieuwe spullen koopt, maar gaat voor 2e hands. Ik zit er wel graag bij als ik wil bomen over bomen, dus neem ik even een stoel als voorbeeld. Bij het kopen van een 2e hands stoel bespaar je al gauw 14 kilo CO2. En dat is ongeveer het zelfde als 702 bomen per dag uit de lucht filteren.

En al die spullen die er weer over de toonbank zijn gegaan, of nog veel meer via de webwinkels als cadeau zijn gekocht. Het is een beetje laat misschien om er nu nog over te beginnen, maar het nieuwe jaar komt eraan, de tijd voor veel mensen om goede voornemens te bedenken. Ook een mooi moment om duurzame keuzes te gaan maken. Dat hoeft echt niet gelijk in het groot, want ook al die kleine stapjes die je kan maken vormen samen met al die andere kleine stapjes van andere mensen, een hele grote!

Ik denk dat ik volgend jaar wat op herhaling met mijn groene blogs van een paar jaar geleden. Eens kijken of ik ze voor mezelf nog weer nieuw leven in moet blazen of een ander ermee kan dienen. Waarschijnlijk plaatsen we iets minder vaak dan het afgelopen jaar. Jullie gaan het zien.

Wij wensen je vredevolle dagen toe en vooral vrede in je hart voor het komende jaar.

Liefs, A&M


Reacties

meest gelezen