Bat-Mitswa

 

Wel eens gehoord van BaT-Mitswa? Het joodse feest waarin de 12e verjaardag van joodse meisjes in de synagoge wordt gevierd? Als 12 jarig Joods meisje word je geacht zelf verantwoordelijk te kunnen zijn voor keuzes tussen goed en kwaad. Zelf verantwoordelijk om je te houden aan de voorschriften uit de bijbel. Ze is volwassen geworden in het geloof, na een aantal jaren van studie en vorming. Tijdens een feestelijke dienst in de synagoge wordt er in aanwezigheid van familie en de geloofsgemeenschap verteld wat ze in de afgelopen jaren allemaal geleerd heeft. Nu mag en kan ze  allerlei religieuze verplichtingen vervullen. En dat zal verschillen in de diverse richtingen binnen het Jodendom, net zoals wij dat kennen in onze kerken.

Ik vroeg me als kind en jong meisje al af. Hoe zit het nou met de meisjes in Israël? De joodse jongetjes worden besneden, maar met de meisjes hoeft er niets te gebeuren! Ik was blij dat ik gedoopt was, want dan hoorde ik er in elk geval wel bij met die druppels water op mijn voorhoofd. Hoorden de joodse meisjes er eigenlijk wel bij? Zij hadden toch ook een voorhoofd. Wist ik veel wat een voorhuid was. Ik weet nog mijn grote schrik toen de dominee op catechisatie vertelde hoe het in elkaar zat. Ik zat bijna naar mijn voorhoofd te wijzen. Gekke ikke, zo dom voelde ik me.

Trouwens, wat vreselijk dat er in andere volken en stammen meisjes wel besneden worden. Ik steun graag de projecten waarin daartegen geprotesteerd wordt. Ik ben dankbaar, dat God niet heeft voorgeschreven dat de joodse meisjes besneden hoeven te worden.

Ik vond het mooi te ontdekken dat er niet alleen Bar-Mitswa’s zijn, de jongens die 13 worden. Mitswa is het Hebreeuwse woord voor gebod en wordt gebruikt om te verwijzen naar de onderwijzingen in de Thora. Een Bar-Mitswa is een zoon van het gebod. Gelukkig is er ook plek voor de dochters van het gebod, hoewel ik het eigenlijk, vertaald in het Nederlands, niet zo’n mooie uitdrukking vind. Wetten, geboden, verboden…het heeft een wat negatieve klank, en in veel kerken wordt benadrukt dat we ze toch niet kunnen houden. In het Hebreeuws staat het voor onderwijs, voor richtlijnen, voor genade, voor de liefde van God. Zo wil ik het ook zien; Thora, de liefde van God, zijn richtlijnen voor een goed en gezond leven, zijn genade door Jezus. Ik lees daarover in de hele Bijbel, in het 1e en het 2e testament. Als kind van God mag ik daarin die liefde ontdekken, erover leren en eruit leven. Ik hoor erbij, bij het uitgebreide Israël!  In verbondenheid met de Bat-Mitwa’s uit het volk van God, de God van de aartsmoeders, van Sara, Rebekka, Lea en Rachel.

Lieve groet,

M.

Reacties

meest gelezen