Israël en ik 60; Thora is evangelie


In mijn leven vormden deze 2 woorden altijd een tegenstelling. In dit blog wil ik jullie graag meenemen om te laten zien dat de Thora een prachtig boekwerk is vol blijde hoop.
Bij Thora denken we al snel aan wetten, o.a. de 10 geboden. Het draagt de smaak in zich van zaken die verboden zijn. Het beperkt onze levensdrang. Maar is dat echt de bedoeling? De eerste 5 Bijbelboeken vormen samen de Thora, bedacht en geschreven door de Schepper Zelf. Zoals Hij regels voor zijn schepping heeft ingesteld, zodat de zon de aarde niet raakt en het water niet omhoog, maar omlaag stroomt, zo heeft Hij in zijn wijsheid regels voor de bewoners van de aarde gemaakt. Hij heeft het geluk van de mensen voor ogen. Wat een genade. Dat vind je aan het begin van het allerbelangrijkste Boek op aarde. Het zou verplichte lectuur voor elke aardebewoner moeten zijn.
Graag wil ik de Thora proberen te omschrijven. Het is Gods eeuwige wijsheid; het is Zijn onderwijs, onderricht; het geeft richting aan je leven; het is een kompas; het geeft structuur in je leven; het geeft zekerheid aan Gods kinderen; je ontvangt respect voor jezelf, maar ook voor je naaste; het vormt je om Gods beelddrager te zijn; dit onderwijs is een proces in discipelschap; Thora is geen doel, maar een middel om tot zegen te zijn. Achter de Thora ontdek je het liefdevolle hart van Vader. Hij gunt je een prachtige tijd op aarde met al je medebewoners.
Nee, de Thora brengt je geen stap dichter bij het eeuwige leven. Ook niet de Woorden: ‘Doe dit en je zult leven’. Of zoals Psalm 1 begint: ‘Gelukkig is de man die zijn vreugde vindt in de Wet van de Heer en Zijn Wet dag en nacht overdenkt’. Het betekent dat je God lief hebt boven alles en de naaste als jezelf. De Thora brengt ons bij de kern van het leven. Nee, voor de eeuwigheid hebben we Iemand nodig die de dood overwon en – God dank – dat is Jezus Christus. In Galaten 3:11 lezen we: ‘Dat niemand voor God als rechtvaardig geldt, omdat hij de wet naleeft, is volkomen duidelijk, want de rechtvaardige zal leven door geloof’. En diezelfde Paulus schrijft in Rom. 3:31: ‘Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Integendeel, wij bevestigen deze juist’ en Jezus Zelf zegt Jezus in Matt. 5: 17 e.v.: ‘..Ik zeg u met nadruk: Tot de hemelen en de aarde vergaan, zal nog geen letter van de wet afgedaan hebben..’. En in de brief aan de Hebreeën lezen we in hfdst. 8:10: ‘Maar dit is het verbond dat Ik in de toekomst met het volk van Israël zal sluiten (zie ook Jer. 31:33), spreekt de Heer: In hun verstand zal Ik mijn wetten (Thora) leggen en in hun hart zal Ik ze neerschrijven. Dan zal Ik hun God zijn en zij zullen Mijn volk zijn’. Dat is het doel van de Schrijver van de Thora en het doel van de Geest: Immanuel, God met ons.
De Thora zit boordevol met Evangelie.

Reacties

meest gelezen