Israël en ik 19; Gods beloften voor Israël

 



                                                   schilderij Verrijzenis, (Ezechiël 37)

Otto de Bruijne


Op 14 mei 1948 is de staat Israël geboren. In de Joodse jaartelling vindt deze dag vandaag, 5 Iyar, plaats. De Joden vieren hun 75 jarig jubileum. Feest. Van harte gefeliciteerd. De God van Abraham, Izaäk en Jakob is groot, vol liefde en trouw. En wat gebeurt er na deze dag? In de profeten staat zo vaak: “..en op die dag..” Ik ben vol verwachting.

Graag wil ik aandacht geven aan dit jubileum. Ik ben de geschiedenis ingedoken om een helder overzicht te geven van de voorgaande periode. Er is veel gepubliceerd. Mijn gedachten bleven echter haken bij een documentaire over Joden in de WO 2. Oude beelden van een vernietigingskamp met hopen lijken werden getoond en dat bleef op mijn netvlies hangen. Hoe kan ik deze beelden koppelen aan een jubileum? Gelukkig bracht God mij bij Ezechiël 37, het visioen van het dal met de dorre doodsbeenderen. De profeet ziet de beenderen in beweging komen, ze vormen samen een lichaam. De spieren worden teruggelegd en een nieuwe huid wordt over het geheel getrokken. Een onafzienbare menigte komt in beweging als de wind in deze doden blaast en ze tot leven schept. Wanneer alle hoop is vervlogen, grijpt de Almachtige in. Deze dorre beenderen, zo zegt de Here, is mijn volk en Ik zal het terugbrengen naar het land Israël. En in hetzelfde hoofdstuk zegt Hij: “Ik haal de Israëlieten weg bij de volken waar ze terechtgekomen zijn, Ik zal ze overal bijeenbrengen en ze naar hun land terug laten keren”. 14 mei 1948 is de vervulling van deze profetie.

Ook de Psalmen profeteren mee. In Psalm 105 : 11 e.v. lezen we: “Ik zal jou Kanaän geven, dat land wordt jouw onvervreemdbaar bezit”. Een andere vertaling zegt: “.. uw erfelijk bezit”. En God zelf wil daar wonen, temidden van zijn volk. Psalm 132 : 13 en 14: “De Heer heeft Sion verkozen en als woonplaats begeerd. Dit is voor altijd mijn rustplaats, hier verlang Ik te wonen.” Een nakomeling van David zal in Sion op de troon zitten, want Psalm 89 : 36 e.v. spreekt: “.. nooit breek Ik mijn woord aan David, zijn dynastie zal altijd voortleven, zijn troon zal voor Mij staan als de zon, als de maan die standhoudt voor eeuwig, trouwe getuigen aan de hemel”.

Bestaat Israël nog maar 75 jaar? De belofte werd al aan Abraham gegeven en na Egypte heeft God ze zelf naar het beloofde land gebracht. Als dit heeft plaatsgevonden in 1451 voor Christus, dan bestaat Israël al veel langer dan 75 jaar!

Tot slot een zegenwens voor dit volk van God, waar ik me zo mee verbonden voel. Het is de profeet Jesaja, die namens God uitspreekt in hoofdstuk 2 : 5: “Nakomelingen van Jakob, kom mee, laten wij leven in het licht van de Heer”. Graag sluit ik me hierbij aan.

Wil je meer lezen over de ontstaansgeschiedenis van Israël, dan kan ik je het volgende aanraden: Is Israëlontstaan als gevolg van de Holocaust? – Isreality Nederland


Voor meer werk van Otto de Bruijne: www.ottodebruijne.nl

Reacties

meest gelezen