Israël en ik 16; Jezus de Eersteling

 

Jarenlang heb ik jongens en meisjes van basisscholen verhalen uit de Bijbel mogen vertellen. Op latere leeftijd kwam ik erachter, dat ik de verhalen ook aan mezelf vertelde. Het ontroerde mij vaak. Vooral de verhalen rond het lijden en sterven van Jezus. Mattheus beschrijft in hoofdstuk 27 wat er gebeurt als Jezus zijn leven aan Vader geeft en sterft. Het voorhangsel in de tempel scheurt van onder tot boven in tweeën, de aarde beeft en de rotsen splijten. En dan het volgende: de graven worden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen worden tot leven gewekt; na Jezus opstanding komen ze uit de graven en vertonen ze zich aan een groot aantal mensen. Wonderbaarlijk.  Ik had er altijd een bepaalde voorstelling van.

Dit is mijn derde blog over de voorjaarsfeesten: over Pesach, de Ongezuurde broden en nu volgt het feest van de Eerstelingen. Dit feest werd gevierd op de eerste dag na de sabbat, onze zondag. Uit dank voor de ontvangen oogst gaven de Israëlieten het eerste deel daarvan aan de Here God. Ze waren zich bewust dat ze alleen konden leven onder zijn liefdevolle zorg.

Onder Pesach en het Ongezuurde brood ligt een diepere, toekomstige laag verborgen. Het tweede testament maakt dat duidelijk. Ook onder het feest van de Eerstelingen zit zo’n laag. In 1 Korintiërs 15, vanaf vers 20 lezen we, dat Christus is opgewekt uit de doden als eerste van de gestorvenen en als Hij terugkomt zullen ook de mensen opstaan die Hem toebehoren. Maar voordat je kunt opstaan, zullen we, net als Jezus, als een korrel graan in de bodem opgenomen moeten worden. En de oogst van dat gewas zal groot zijn, een ontelbare schare. Van die schare is Jezus de Eerste. Wonderlijk hoe God ervoor gezorgd heeft, dat deze herinneringsmomenten precies in elkaar passen, maar ook vervuld zijn op zijn gekozen tijdstippen.

Het is mijn oprechte verlangen om terug te keren naar de feesten die God zelf heeft ingesteld. Je verbindt je daardoor met Israël, Gods volk en tegelijk vier je de feesten waarin Jezus Messias werkelijkheid is geworden. Hoe meer wij ontdekken van de feesten die God heeft gegeven, hoe meer we de overwinning van Jezus gaan begrijpen. Er komt dan ook oog voor de najaarsfeesten die nog op vervulling wachten. Samen met Israël kan de Gemeente de terugkomst van Jezus Messias verwachten. Kom Here Jezus, ja kom spoedig.

Reacties

meest gelezen