zaaien

 

We hebben het onszelf wel afgevraagd…..waarom willen we blogs schrijven. Waarom willen we onze gedachten de wereld insturen? Waarom houden we ze niet gewoon voor onszelf? Zit er wel iemand op te wachten?

Wat betreft het maken van kunst las ik ooit iets in deze geest: “Ik creëer niet omdat iemand anders daar behoefte aan heeft, maar omdat ik er zelf behoefte aan heb.”  Dat was wel een opsteker om gewoon lekker creatief bezig te blijven en schilderijen te maken. Deze opmerking schoot me ook te binnen toen we ons afvroegen wat we met onze blogs willen. Gewoon lekker voor onszelf de boel op een rijtje krijgen.

Nu lees ik een artikel over het boek  “De kracht van rust”, van Mirjam van der Vegt. Zij heeft het over een zaaimentaliteit. Niet gericht zijn op de oogst, niet op wat je wilt bereiken, maar genieten van het zaaien. Niet uit zijn op de vruchten van je werk, maar blij zijn met het zaaien. Dat klikt wel! Niet uit zijn op reacties, niet op statistieken, maar gewoon blij zijn met wat we ontdekken en daarover kunnen schrijven. Voor onszelf. En dan verwonderd staan over wat het soms oplevert.

Het boek gaat over je rust nemen in het drukke leven van elke dag. Dat is niet waar het ‘zaaien’ bij ons overgaat. We hebben rust en ruimte genoeg in ons leven boven de 70. Maar het is wel goed om even stil te zitten en te bedenken of we nou aan het zaaien zijn om resultaten te zien, of om te genieten van wat we langzamerhand zien ontstaan en dan vooral bij onszelf. Diepe vreugde en diepe vrede om wat we allemaal lezen en horen en ons eigen mogen maken.

Lieve groet,

M.

Reacties

meest gelezen