Stom(p)spelletje

 


Het gebeurde een paar jaar geleden. Ik zat met kleindochterlief achter in onze auto en opeens kreeg ik een dreun van haar. Stomverbaasd wreef ik over m’n arm en keek haar vragend aan. “Daar reed een gele auto!” ‘Een gele auto?? En moet je me daarom stompen?’ “Ja, als je een gele auto ziet mag je een klap geven”. Er zat nog veel meer gestomp en slaan aan vast, bij een busje 2x, en bij een vrachtauto misschien wel 3x. Ik weet het niet meer. Ik had er nog nooit van gehoord en dacht dat het hun familiespelletje was. Maar toen ik met een ander lief kleinkind onderweg een gele auto zag en er bij hem naar vroeg, bleek het algemeen bekend en soms ook alweer achterhaald te zijn. Maar ja, bij mij was het gloednieuw, dus bij elke gele auto die A en ik onderweg tegenkwamen kreeg hij een goedbedoeld lief stompje. Niet echt veilig natuurlijk als hij achter het stuur zat. En leuk vond hij het helemaal niet. “Kunnen we er niet iets positiefs van maken” vroeg de lieverd. “Prijs de Heer, of zo iets”. Nou, die hebben we er sinds die tijd ingehouden en bij elke gele auto die we zien, gaan we een “prijs” lied zingen, hardop of in onszelf, of we roepen: “Prijs de Heer!” Niet dat we een gele auto nodig hebben om de Heer te prijzen, maar ja, als extraatje is het er nou eenmaal ingeslopen, ons Prijs de Heer spel! Kan je nagaan wat er gebeurt als er een hele week zo’n grote gele truck voor onze neus geparkeerd staat.

En dan te bedenken dat dit gele autospel toch wel zo’n 400 jaar meegaat! TopGear doet er een boekje over open. Al ging het in de vroege jaren 1600 om karren met geel raapzaad die vanuit de Cotswolds Bristol bereikten. Hoe grappig dat we precies daar 51 jaar geleden op vakantie waren, zonder te stompen trouwens. Heb jij wel eens gestompt bij het zien van een gele auto? Ik ben benieuwd! Of ga je meedoen met het Prijs de Heer spel?

Liefs,

M.

Reacties

meest gelezen