Bezielde gedachte

 


Toen ik bij Exto.nl “Uitgelicht” werd, moest ik de vraag beantwoorden: “Wat is kunst voor jou?” Mijn antwoord toen was:

“Kunst raakt mijn ziel! En in wat ik maak, laat ik ook iets van mijn eigen zielenroerselen zien, die ik vaak niet onder woorden kan brengen. Ik vind het mooi als kijkers die emoties wel onder woorden kunnen brengen. Dan denk ik “Je hebt gelijk! Ik zou dat zo niet kunnen zeggen, maar ik bedoel dat wel.” Hoewel het ook heel leuk is om te ervaren dat anderen op een heel andere manier geraakt worden door een werk, dan wat ik erin heb willen uitdrukken. Dat is ook het mooie van kunst. Iedereen beleeft het op zijn eigen manier!”

In het dagboek: Manna voor elke dag van Carin van Essen, kwam ik op 20 januari deze uitspraak tegen: “Kunst is de waarneembare gestalte van de bezielde gedachte”.

Het schijnt een uitspraak te zijn die regelmatig geuit wordt in “Kunst”lessen. Die triggerde me wel. Heb ik ook bezielde gedachten? En wat zijn dan mijn bezielde gedachten en hoe heb ik die dan waarneembaar gemaakt? Ik moest denken aan de nacht waarin ik na een tochtje naar het toilet de slaap niet gelijk kon vatten. In mijn hoofd ontstond een kunstwerk naar aanleiding van 2 verschillende interviews die ik kort daarvoor via video’s over het Joodse Chanoekafeest had gehoord. Toen het “klaar” was heb ik weer heerlijk geslapen, maar dacht je nou dat ik de volgende ochtend nog wist waar het over ging? Of wat ik bedacht had? Helemaal niks bezields kwam er bij me boven die ochtend. Tot ongeveer het middaguur. Ineens had ik hem weer, mijn “bezielde gedachte” en ging ik er gelijk mee aan de slag. En ’s avonds lag het kant en klaar op tafel. “TOEGEWIJD”. Met deze creatie wil ik mijn Schepper eren. Mezelf met mijn talenten aan Hem toewijden. En daar hoef ik niet mee te wachten tot de Chanoeka kandelaar weer brandt eind december. Al was dat wel het beeld waarmee ik mijn bezielde gedachte heb 'verwoord.'

Lieve groet,

M.

Reacties

meest gelezen