adem halen

 

Ook wel eens slapeloze nachten? 

Mijn nachten zijn op dit moment niet zo heel relaxed, liggend op mijn rug met mijn linkerbeen zeer gestrekt op het matras wat aan het voeteneind wel een halve meter hoger ligt zodat mijn bloed een beetje netjes door mijn lichaam gepompt wordt. Ik mag ook wel op mijn zij hoor, maar dan moet ik best wat moeite doen om daar te komen en dan moet er weer een kussentje tussen mijn zere knie en mijn goeie. Meestal combineer ik die draai met een plas, die kan je maar weer kwijt zijn toch? Best wel gebroken nachten, waarbij het soms moeite kost om weer in slaap te vallen. Tijdens mijn migraine dagen en -nachten was er ook vaak onrust en die overvalt me nu ook weer. Dan ga ik me maar richten op mijn ademhaling.

Ik leerde ooit een Lectio Divina oefening om te ademen met de naam waarmee God zich in de bijbel aan Mozes bekend heeft gemaakt. JHWH. (Lectio divina is bijbellezen met je hart, luisterend naar wat Gods Geest op dat moment wil zeggen en doen in jouw leven).

De oefening ging uit van de Hebreeuwse letters,  יהוה, de jod, hee, wav en hee.

Maar omdat ik deze ademoefening met een zeer wazig hoofd doe en ik de betekenis van die letters dan helemaal niet helder kan krijgen, doe ik hem gewoon in mijn eigen taal.

JHWH! IK ZAL ER ZIJN VOOR JOU! Ik adem in met de J van Jezus. Hij is voor mij de bron van het bestaan, van mijn bestaan. Met Zijn aanwezigheid in mijn leven mag ik mij vol laten lopen. Door de lucht heel langzaamaan via mijn mond te laten ontsnappen hoor ik zachtjes de H, Hij is de Goede Herder, Hij is mijn Heelmeester. Hij geeft mij rust. Om tijdens migraineaanvallen tot rust te komen zong ik in mijn zere hoofd vaak de onberijmde versie van psalm 23. Ook nu moet ik die rustplek bewust opzoeken. Met behulp van pepermuntolie bid ik: Hij zalft mijn hoofd met olie! Als ik weer toe ben aan mijn volgende ademteug, adem ik de W! Hij is mijn Wachter, Hij is er altijd, Hij waakt over mijn leven. Hij zal er altijd zijn voor mij. En met die H adem ik langzaam weer uit. En als het nodig is begin ik weer opnieuw. Net zolang tot ik tot rust gekomen ben en me verbeeld in een prachtige groene weide te liggen, met een kabbelende beek op de achtergrond. Een fijne plek om te zijn.

Lieve groet,

M.

Reacties

  1. Mooi beschreven Mathilda, en Lectio Divina is zo verrijkend om om bij tot rust te komen - mijn ziel, stil bij God. Hopelijk slaap je gauw weer beter!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

plaats hier een reactie

meest gelezen