Terugkijken

 

Ik herinner me nog goed hoe een oude tante altijd maar aan het terugkijken was. Ze was toen al aardig op weg naar de 90. En elke keer als we er waren, kwamen dezelfde verhalen weer boven tafel. Als ze dan vroeg of ze het al een keer verteld had, en wij bevestigend antwoord gaven, ging ze toch nog weer hetzelfde verhaal vertellen, hetzelfde laten zien. We lieten het maar mooi gebeuren en wat ik dan wel weer bijzonder  is, dat die familieverhalen nu ook in een van de laatjes in mijn bovenkamer bewaard zijn. Dat wordt nog wat voor mijn lieve kinderen en kleinkinderen als ik ook zo oud mag worden.

Maar ook al zijn wij nog geen 90….wel onderweg! Wij zijn ook best wel regelmatig even in vroegere tijden. Dat gebeurt altijd in de zomer als we terugkijken naar ‘hoe het ging’ toen we elkaar leerden kennen, naar onze trouwdag, naar al de jaren van ons huwelijk, naar hoe we onze kinderen opgevoed hebben, naar allerlei processen die we doorgemaakt hebben. Kijken we dan niet vooruit? Ja hoor, ook wel…en dan vooral benieuwd naar hoe het zal gaan met Gods plan voor de wereld. Gods plan met zijn volk Israël. In de bijbel kunnen we er van alles over lezen, maar heel helder wordt het niet. We wachten het maar af en ‘laten ons verrassen’. Dat was de uitspraak van een van mijn stervende broers, over wat hij verwachtte na zijn sterven. En als we die uitspraak gebruiken, is hij weer eventjes heel dichtbij.

Terugkijken deed ik deze week ook met een heel aantal klasgenoten van vroeger, op een reünie van allemaal 70plussers. Bijzonder om mensen jaren lang niet te zien en dan te merken dat ze zich nog hetzelfde bewegen als toen, dezelfde stem hebben, gewoon nog niks veranderd zijn, behalve dan hoe we er nu uitzien in vergelijking met vroeger. Ik vind het altijd fijn zulke ontmoetingen. Om weer even te beseffen waar ik vandaan kom, i.v.m. alle verhuizingen in mijn kindertijd, alle verschillende scholen waar ik op zat. Het brengt me bij een van m’n wortels. Goed om die te koesteren. En dat terwijl ik worteltjes uit mijn tuintje aan het oogsten ben. Oranje boven!!

Terugkijken doen we zo af en toe, vooruit kijken iets meer. Ik vind het ook een kunst om het hier en nu te beleven. Eh…..hebben we het daar wel over gehad op die reünie? Ik niet echt, misschien de anderen wel. Het zou een  thema  kunnen zijn voor een volgende bijeenkomst! Wat houd je bezig in gedachten, heb je activiteiten? Welk boek lees je op dit moment? Gezellig een ‘kletspot’ meenemen dus. Ik zie er al weer naar uit.

Vredevolle groet,

M.

Reacties

meest gelezen