Fijne dag van....

Heb je wel eens gekeken op www.fijnedagvan.nl ? Er is elke dag wel ‘een dag van’. Maar om je nou vandaag een fijne dag van Migraine te wensen…….migraine gun ik niemand!

Migraine…..het is zo ontzettend naar! De hoofdpijn die je voelt tijdens een aanval van migraine legt je helemaal lam, je bent uitgeschakeld. Migraineurs willen tijdens een aanval helemaal niets….en al helemaal geen fijnedagvanmigraine.

Er is best nogal wat onbegrip over migraine. Veel mensen zien het aan voor een vervelende hoofdpijn waar je met een paar paracetamols wel weer overheen komt.

Vandaag, de Internationale dag van Migraine is bedoeld om informatie te geven over deze ziekte. Migraine is niet ‘een beetje hoofdpijn’. Het is een ernstige vorm van een vaak chronische hersenziekte en hoe het zich uit is voor iedereen weer anders. 1 op de 10 mannen, en 1 op de 4 vrouwen hebben migraine. Het komt ook voor bij kinderen, ik kreeg het voor het eerst toen ik 9 was. Erfelijkheid en hormoonwisselingen spelen ook een rol. En hoe vervelend is dat. Ik vind het zo naar dat ik het mijn kinderen en ook kleinkinderen doorgegeven heb, zoals ik het weer van mijn oma en mijn moeder erfde.

De hoofdpijnaanvallen gaan vaak gepaard met misselijkheid, overgeven, en een overgevoeligheid voor licht, geluid en geur. Een aanval kan een uur duren, maar ook uren of dagen. En dan heb je chronische migraine, waarbij je meer dan 15 dagen in de maand hoofdpijn hebt, waarvan 8 dagen migraine. Bij episodische migraine heb je tot 14 dagen per maand hoofdpijn.

Sinds 41/2 jaar gebruik ik een nieuw medicijn; een anti CGRP remmer. CGRP is een eiwit, dat tijdens een migraine aanval de hoofdpijn veroorzaakt. Sinds januari 2023 wordt dit dure medicijn vergoed voor mensen met chronische migraine. Het vervelende is dat het medicijn nog niet vergoed wordt voor mensen met episodische migraine. Aanvragen hiervoor zijn in behandeling bij het Zorginstituut.

Het werkt niet bij iedereen hetzelfde. Sommige mensen ervaren 50% verbetering of niks en bij mij kan ik wel 100% verbetering constateren, want de allerlaatste keer met een fikse aanval was in januari 2020. Een week voordat ik mocht beginnen met de anti CGRP injecties

Nu krijg ik regelmatig de vraag van mensen die ook iemand kennen met migraine of veel hoofdpijn. “Wat gebruik jij voor medicijn”? Met andere woorden…..misschien is dat ook iets voor mijn collega, nicht, tante, broer enz. Maar zo makkelijk gaat dat niet. Het medicijn is alleen maar verkrijgbaar via neurologen bij een hoofdpijnpoli, en dan moet je ook nog eens  andere preventieve medicaties geprobeerd hebben die niet hebben geholpen. Die gebruik je dan vanwege de bijwerkingen die misschien goed kunnen helpen bij migraine, zoals bloeddrukverlagers, anti-epileptica, botox.

Mijn advies is dan ook altijd om een hoofdpijnkliniek op te zoeken en je daar verder te laten helpen i.p.v. maar door te sukkelen. Ik ben zo blij dat ik dat ooit gedaan heb.

Mijn verhaal is te’ lezen’ in een serie schilderijen die ik maakte; My Migraine. Een online expositie is te zien op thilthings.exto.nl. Als je elk werk afzonderlijk aanklikt staat er een verhaaltje bij

Lieve groet,

M.

 https://hoofdpijnnet.nl/alles-over-migraine/

 

 

Reacties

meest gelezen