Groen idee

In al m’n pogingen om zo duurzaam mogelijk te leven, merk ik dat ik toch heel gemakkelijk nog een plastic boterhamzakje uit de kast trek om die lekkere kipgrillworst in te bewaren, terwijl ik hem ook in een bakje zou kunnen doen. Of ik laat een restje eten in het schaaltje zitten en trek er een stuk aluminiumfolie overheen. Hoe deed mijn moeder dat vroeger? Of mijn oma? Toen was er nog helemaal geen plastic. Ik herinner me nog de opmars van Tupperware en de schalen die mijn moeder bij mijn nicht kocht, en de altijd lekkende, stinkende bekers. Op een gegeven moment waren er ook plastic hoedjes om over schalen met restjes te doen (ook stinkdingen in mijn herinnering) Die zijn er nu trouwens ook weer, maar dan van siliconen. Je kan ook een doek gebruiken die behandeld is met bijenwas, ooit maakte ik er een paar van restlappen en bijenwas van manlief, die altijd wel raat in huis had als imker. Ik las pas een groene tip om vochtig krantenpapier te gebruiken, maar dat zal ik niet zo gauw proberen denk ik. Ik zie me m’n worst al uit de krant vissen, maar verpakte de visboer vroeger z’n vis ook niet in krantenpapier? De groenteboer gebruikte het wel, en de wormen in mijn wormenhotel lusten ook graag wat krantenpapier. Hmmm, toch maar eens uitzoeken hoe dat zit, want de compost die mijn wormen produceren, komt weer op mijn tuintje en voedt de bonen die ik van de zomer weer volop ga eten.

Even terug naar restjes bewaren,  een schoteltje op een schaaltje, zoals m’n moeder dat vroeger deed, dat vind ik wel een goed groen idee, dat ga ik wat vaker doen.

Lieve groet,

M.

 


 

Reacties

meest gelezen