"Het is moeilijk bescheiden te blijven..."

 

Quote:
 
“Wie bescheiden is, leeft op zijn gevoel en is veelzijdig, want hoeft niet in 1 ding uit te blinken”
100-jarige Filip Boeke
 

‘Het is moeilijk bescheiden te blijven.’

Herinner je het je? Of is het al zo’n ouwetje, dat je hem niet eens kent! Ik las in een boek met verhalen van Herman van Veen, dat er een hele generatie is van jongeren die nog nooit van Toon Hermans heeft gehoord. Onvoorstelbaar denk ik dan. Maar die gouwe ouwe waar ik het over heb is: ’t Is moeilijk bescheiden te blijven, als je zo goed bent als ik. Een vreselijk liedje eigenlijk als ik de tekst lees maar ja, die eerste regels schoten me gelijk in gedachten toen ik deze mooie uitspraak las van een 100-jarige man. Hij zei: “Wie bescheiden is, leeft op zijn gevoel en is veelzijdig, want hoeft niet in 1 ding uit te blinken”.

Echt een zin om even op te kauwen. Want hoe frustrerend kan het soms zijn als er dingen zijn die je wel een beetje kan, maar niet goed. Hoe moeilijk is het om tevreden te zijn met dat beetje. Als ik naar een pianoconcert was geweest en de pianist speelde de sterren van de hemel, dan durfde ik de piano de eerste tijd niet meer aan te raken. Als ik keek naar de prachtige, realistische schilderijen, of misschien niet realistisch, maar wel heel mooi herkenbaar op doek gezet, dan zonk me de lef in de schoenen om een kwast aan te raken. Als ik keek naar prachtige bloeiende tuinen, dan was ik heel blij met ons balkon met daarop een enkele plant. Als ik zag, hoe makkelijk en hoe gezellig sommige mensen grote groepen gasten ontvangen en verwennen met de heerlijkste heerlijkheden, dan had ik de neiging om in mijn schulp te kruipen en er voorlopig helemaal niet uit te komen totdat alle verplichte feestjes weer achter de rug waren.

Als ik dan zo’n zinnetje lees en er op gekauwd heb, dan word ik wel blij. Ik hoef niet alles te kunnen wat anderen kunnen. Ik mag lekker achter een piano klungelen, als ik er maar lol in heb. Ik mag kliederen met verf en er gewoon heel veel plezier in hebben. Ik hoef niet persé hele groene vingers te hebben om ontzettend te genieten in m’n voedseltuintje. En ik hoef ook niet de supergastvrije gastvrouw uit te hangen als ik dat niet zie zitten. Het hoeft niet groots, het mag ook simpel, zoals het bij mij past. En als ik dat bedenk dan is het helemaal niet moeilijk om bescheiden te blijven. Dat is het juist fijn om bescheiden te zijn.

Lieve groet,

M.

 

Reacties

meest gelezen