1 april: kikker in je bil....

1 april 2024. Geen kikker in je bil dag, maar de Nederlandse ‘Earth Overshoot Day’. De dag dat de ca 1,1 hectare grond die we per persoon tot onze beschikking hebben uitgeput is, door ons gebruik van energie, eten en spullen. Nederland loopt een paar maanden voor op een heleboel andere landen van de wereld.  België was er vorige week al, en Qatar zelfs al in februari. En dan komen er nog een heleboel landen achteraan. Gemiddeld heeft de wereld in ongeveer juli alles opgemaakt, maar hier is het al op. Stel je voor dat het zou betekenen dat ik vanaf nu geen boodschappen meer kan doen, geen auto meer kan rijden. De kachel niet meer aan kan doen op een koude avond. Niet meer kan douchen. Geen kleren meer kan kopen, geen cadeautjes, geen boeken. Geen internet meer kan gebruiken, niet meer kan bellen met m’n mobiele telefoon. Het erge vind ik dat ik er niks van merk. Ik blijf gewoon boodschappen doen, meestal met de fiets of lopend, maar ook wel met de auto. Die blijft gewoon rijden. Er komt nog steeds heerlijk warm water uit onze douchekraan, internet blijft, ik kan blijven bellen. Wie merkt het dan wel? Wat heeft mijn leefstijl voor invloed op het klimaat, of op situaties van uitbuiting, van armoede, van slechte leefomstandigheden aan de andere kant van de wereld?

Dat is wel even iets om over na te denken. De overheid en grote vervuilende bedrijven kunnen best nog grote stappen zetten, maar hoe zit het mij, met ons? Als we een test doen om onze CO2 uitstoot te meten, dan zitten we best groen. We hebben een lage voetafdruk, met onze zonnepanelen, groene stroom, een hybride auto waarmee we minder dan 10.000 km. per jaar rijden. We fietsen veel……eh ja, elektrisch en die kochten we vorig jaar nieuw. Dat is dan wel weer een ding, want door het kopen van spullen wordt je voetafdruk duidelijk groter. Wat eten betreft staan we in oranje, vanwege het vlees en de zuivel die we gebruiken. Maar we vliegen niet, die staat in donkergroen, dus dat heft elkaar dan weer wat op.

Ik moest onder het schrijven aan de Bijbeltekst Micha 6:8 denken: ‘Maar de Heer heeft jullie al verteld wat Hij van je verlangt. Hij heeft al bekendgemaakt wat goed is. Hij vraagt alleen dit: Wees eerlijk, rechtvaardig en trouw. En denk niet alleen aan jezelf, maar leef dicht bij God.

Een stevige oproep voor mij om alert te blijven op mijn eerlijkheid, trouw en rechtvaardigheid in mijn consumptiegedrag.

Lieve groet,

M.  

 



 

 

Reacties

meest gelezen