Waar kom jij vandaan?

Het is zo’n vraag waar ik jarenlang van in paniek raakte. Wat wilde de vragensteller weten? Waar ik geboren ben? Waar ik gewoond heb voordat ik hier woonde? Waar ik woonde voordat ik getrouwd ben? Waar ik allemaal gewoond heb? Waar kom ik eigenlijk vandaan? Het kinderantwoord wat ik in mijn prille jeugd bedacht had, gaf uitkomst; bij God vandaan, een engel heeft mij op een vroege morgen bij mijn moeder in bed gelegd. Dat was wat ik lange tijd geloofde, tot ik ruw wakker gemaakt werd uit die droom en de werkelijkheid te horen kreeg. Net zo iets als de waarheid over Sinterklaas. Al die leugens deden mijn geloof in God wel wankelen. En toch….tijdens een openingsbijeenkomst van een nieuwe opleiding van een van onze kids werd een dagboekstukje gelezen wat ging over ‘wortels’, over waar je identiteit inzit. Ik gebruikte toen al een paar jaar mijn meisjesnaam. Na het overlijden van mijn vader ben ik dat gaan doen, in het besef dat ik wel onderdeel ben van een hele lieve Tempelman familie, maar dat ik er geen ben. Ik ben Slings. Dat voelde voor mij toen goed, maar dat het over mijn wortelgevoel ging, dat kreeg ik pas op die bewuste avond door. Ook mijn kind van God zijn en het in Hem geworteld zijn kreeg een duidelijker plek in mijn leven. De laatste tijd was ik ook weer bezig geweest met mijn wortels. Ik zocht speciaal op mijn voormoeders. Wat kan ik nog van hen te weten komen. Waar komt mijn naam Mathilda vandaan. Hoe komt het dat mijn oma, waar ik naar genoemd ben, in het eenvoudige gezin waar zij in geboren werd zo’n chique naam had. Ik ben erachter, denk ik. Ze had een tante Matje 😊 en die kwam uit Katwijk.

Lieve groet,

M.

 


 


 

 

 

 

 

Reacties

meest gelezen