Israël en ik 44; Cadeautje……..

Thora 4.

Kloppen mijn verhalen over de Thora wel met wat er in Handelingen 15 wordt beschreven? Op een kerkelijke vergadering wordt door apostelen en oudsten geconcludeerd, dat heidenen die tot geloof in Jezus zijn gekomen, geen zware last moet worden opgelegd. Deze jong gelovigen, bezoeken sinds hun bekering, elke sabbat de synagogen en ontmoeten daar de Joden die ook tot geloof in Jezus zijn gekomen. Alleen deze Joden zijn “oude rotten” in de kennis van de Thora. Voor hen is het best pittig om niet-Joden in hun midden toe te laten. Zijn de Thora en de Profeten ook voor hen bedoeld? En voor de pasbekeerde niet-Joden zijn de gebruiken en de geboden totaal vreemd. En nu zijn er Joden die zeggen dat de “heidenen” wel gered kunnen worden door het bloed van Jezus, maar op voorwaarde dat de mannen zich laten besnijden en allen de Thora moeten naleven.

De kerkelijke vergadering heeft oog voor deze situatie. Ze begrijpen de moeiten van beide kanten. Daarom spreken ze een aantal actiepunten af waar de gelovige niet-Joden zich aan moeten houden. Het zijn zaken waar ze in hun onbekeerde leven aan deel hadden genomen. Het was voor hen heel gewoon en paste in hun manier van leven. Je zou kunnen zeggen, het was hun cultuur. Alleen voor de Joden was deze manier van leven een gruwel. Daarom worden de volgende afspraken gemaakt: deze pas bekeerden moeten zich ver houden van de afgodendienst; ook van ontucht; van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf. Vanuit deze vergadering wordt een delegatie afgezonderd om de nieuwe gemeenten hierover te informeren.

En de rest van de Thora dan? Wordt het allergrootste gedeelte in de prullenbak gegooid? Niets daarvan, want direct na deze afspraak lezen we in Handelingen 15 : 21: “..al sinds mensenheugenis wordt in elke stad de Thora verkondigd en op iedere sabbat in de synagogen voorgelezen”. De pasbekeerden beginnen met de 4 actiepunten, zodat de Joden zich niet ergeren aan hun manier van leven en met veel geduld en liefde mogen ze de nieuwelingen bij de hand nemen om de Thora te leren kennen. Samen mogen ze gaan genieten van de Wijze God die dit prachtige geschenk heeft gegeven.

Als we in het Tweede Testament Jezus volgen, dan ontdekken we hoe Hij leeft in deze Thora. Zijn leven is de verwerkelijking van Gods bedoeling. En deze Jezus roept ons in Mattheus 11 op: “Komt allen bij Mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, Ik zal jullie rust geven. Neem Mijn juk op je en leer van Mij: Ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht”.

Reacties

meest gelezen