Chanoeka

 

Feest van het LICHT!

De wereld bereidt zich voor op het kerstfeest door alvast wat boodschappen in huis te halen, feestmenu’s te bedenken, kerstkaarten te schrijven enz. In huizen en kerken werd de 1e adventskaars aangestoken om het feest van het LICHT aan te kondigen. Bij de Joden begint op de avond van 7 december het Chanoekafeest. Geen Bijbels feest wat door God is ingesteld, maar wel een feest wat diep geworteld is in de Joodse traditie.

Het is 167 voor Christus. Israël wordt geregeerd door de Griekse koning Antiochus IV. De Joden worden onderdrukt en gedwongen om afgoden te dienen. De tempel werd zelfs ontwijd omdat er aan Zeus varkens geofferd werden. De Joodse Makkabeeën kwamen in opstand tegen de overheersers en heroverden de tempel in Jeruzalem. Toen ze de tempel weer wilden toewijden aan de God van Israël, was er nog 1 kruikje zuivere olie en dat was maar genoeg om de Menora 1 dag te laten branden. Maar God deed een wonder, want dit beetje olie was genoeg om 8 dagen de kandelaar te laten branden, de tijd die nodig was om nieuwe zuivere olie te bereiden. Een wonderolie dus! Dit feit wordt tijdens het 8 dagen durende Chanoekafeest herdacht. Vanavond wordt de 1e kaars in de Chanoeka kandelaar aangestoken. Een kandelaar met 9 kaarsen, waarvan er eentje is waarmee 8 dagen lang de andere kaarsen aangestoken worden. Vanavond 1, morgen 2, overmorgen 3 tot en met de 8ste dag. 8 dagen feest om met familie, vrienden, collega’s, studiegenoten, buren te vieren tijdens gezellige maaltijden. Altijd samen, want samen sta je sterker. Het feest symboliseert de triomf van het licht wat de duisternis heeft overwonnen. Tijdens de maaltijden worden de wonderen herdacht die Israël door de eeuwen heeft meegemaakt. Elke dag is voor hen een wonder. Hun bestaan is een wonder. En hoe actueel is dat nu, op dit moment van oorlog in Israël, waar LICHT zo nodig is in het donker van de strijd, in het donker van de onzekerheid over de gegijzelden, over de ongerustheid van familie in het leger, in het donker van rouw om verlies van geliefden, in het donker van de nood in Gaza, in het donker van een wereld vol haat tegen 1 klein volkje in het Midden-Oosten. En toch is daar de belofte aan hen gegeven: Jullie zijn het LICHT voor de wereld!

Juist nu wil ik in verbondenheid met het Joodse volk, dit LICHTfeest meevieren.

Hoe laat ik mij leiden door het LICHT. Hoe bewust ben ik van mijn plek, mijn taak, in dienst van het Koninkrijk van God. Hoopvol uitziend naar de komst van Jezus, als Koning van dat komende rijk. Hoe is het met mijn leven voor God, hoe ben ik Hem toegewijd?

Er staan zoveel LICHTteksten in de bijbel.. Even googelen op LICHT in de bijbel, bij mij rolden er 268 resultaten uit.

Gezegend Chanoeka

Reacties

meest gelezen