Israël en ik 41; De bulldozer

Afgelopen zondag zijn we als gezin van broers en zussen naar de kerk in Mariënberg geweest, om tijdens Eeuwigheidszondag onze moeder te gedenken die dit jaar op 4 juli is overleden. Ze heeft, samen met ons, het grootste deel van haar leven in dit mooie dorp gewoond. Persoonlijk heb ik er goede en prettige herinneringen aan. Niet alleen de vele voetbalwedstrijdjes met dorpsjongens, maar ook de knapen- en jongelingsvereniging en niet te vergeten de wekelijks terugkerende catechisaties. Op mijn 19e ben ik naar Amersfoort verhuisd en heb me kerkelijk in die plaats aangesloten. Mijn vroegere dorp bleef altijd een prettig plekje in mijn leven innemen.

Dit afgelopen voorjaar wilde ik een wandeling in de bossen rond Mariënberg maken en parkeerde de auto naast de kerk. Van mijn schoonzus had ik al gehoord dat er ingrijpende veranderingen in het kerkgebouw zouden gaan plaats vinden en op dat moment was er zoveel activiteit rond dit gebouw, terwijl het midden in de week was, dat ik, nieuwsgierig geworden, een kijkje in de kerk ben gaan nemen. En tot mijn grote verbazing reed er een zeer grote bulldozer door de kerk, zand opzijschuivend en nieuw zand aanbrengend en op een gegeven moment werd het geheel geëgaliseerd. Wat een gezicht! Alle banken, stoelen, preekstoel, enz. waren verwijderd en meerdere broeders uit de kerk werkten mee om er weer iets moois van te maken. Een compleet nieuwe vloer met isolatie en verwarming. Wat een klus!

Afgelopen zondag kon ik het resultaat bewonderen. Een prachtig strakke vloer in een zaal die er uitnodigend uitzag. Hoewel ik van tevoren had gehoord, dat alles in de kerkzaal was omgekeerd, overviel het mij. De preekstoel stond aan de andere kant en alle banken en stoelen stonden andersom. Vroeger zaten wij altijd achter in de kerk op de laatste bank en nu zouden we helemaal voorin gezeten hebben. Heel bijzonder, maar ook heel mooi. Knap om dit te bedenken en uit te voeren.

Waarom schrijf ik dit persoonlijke verhaal? Dat zal ik je vertellen. De kerk heeft altijd mijn aandacht en liefde gehad, maar mijn overtuigingen zijn de laatste jaren nogal veranderd. Mijn overdenkingen staan er vol mee. Ook in mijn leven is op een gegeven moment de vloer eruit gehaald en is een bulldozer mijn “zand” gaan verschuiven, maar ook nieuw “zand” is aangebracht. Langzamerhand is in het afgelopen jaar “mijn vloer” weer redelijk geëgaliseerd. Zelfs de omgekeerde banken passen in mijn beeld. Er zijn nieuwe overtuigingen gegroeid over Gods volk Israël, de feesten die Hij ingesteld heeft, het vieren van de sabbat en niet te vergeten de prachtige onderwijzing in de Thora. Het heeft mijn geloof enorm verdiept en mijn bewondering voor de Here Jezus is alleen maar gegroeid, vol respect en eerbied. En bij het lezen van de Profeten ontdek je Gods plan tot in de verre toekomst: Hij houdt alles in zijn handen en werkt toe naar zijn Koninkrijk. Er is zoveel hoop!

Nee, als je de bulldozer aan het werk ziet, dan vraag je je af hoe dat ooit weer goed moet komen, maar het resultaat is verbluffend. Wat ben ik blij met die bulldozer in mijn leven.

Reacties

meest gelezen