Simchat Thora

Simchat Thora, de vreugde der wet.  Een verplicht blij feest, de laatste dag van het Loofhuttenfeest, wat zondag 8 oktober gevierd wordt. De Joden vieren dan dat ze de Thora (de 1e 5 boeken van Mozes in het 1e testament) uitgelezen hebben. Ze zijn blij met de woorden van God die hen leidt in het leven van elke dag. De Thora is zo heilig, de naam van God is zo heilig dat ie nooit vernietigd mag worden. Daarom wordt “de naam” “Hashem” vaak gebruikt i.p.v. God in het spreken of er wordt G*D geschreven i.p.v. GOD, want stel dat je God op een briefje schrijft en dat wordt weggegooid, dan ontheilig je de naam! Het kan mij wat overdreven overkomen, maar toch, meer eerbied voor de heiligheid van God…..daar wil ik best over nadenken. In mijn schilderijen gebruik ik vaak Bijbelteksten, die ik uit een “scheur ”bijbel haal. Deze is daarvoor speciaal aangeschaft bij de kringloop, of eentje uit onze eigen boekenkast die we toch niet meer gebruiken, omdat we inmiddels uit een andere vertaling lezen. En wat een hoeveelheid vertalingen hebben we hier in Nederland, en wat een verschillende uitvoeringen van 1 vertaling. Onze trouwbijbel van 50 jaar geleden is stuk gelezen en lag helemaal uit elkaar, en ja…..hoe onheilig ook, die is er al jaren niet meer. De Hebreeuwse bijbel heeft nooit een nieuwere vertaling gekregen. Zoals die nu gelezen wordt, werd hij altijd al gelezen.

Tijdens workshops die ik gaf, lagen er ook altijd scheurbijbels, maar niet iedereen was daar zo blij mee. Dan werd er een kopietje van de tekst gemaakt en die werd in het kunstwerk gebruikt. En ja……de restjes bijbel of kopie met de heilige naam, verdwenen dan in de prullenbak of bij het oud papier.

Een van de schilderijen die vol zit met teksten is het werk “Opengebloeid”. Het zijn niet alleen Bijbelteksten, maar allerlei scheursels uit een van mijn oudste kerkbijbeltjes, die allemaal gaan over “kinderdoop”, “dooppsalmen”, “catechismusstukken”’ die daarover gaan. In deze teksten, die allemaal onder de lagen verf zitten, is mijn weg van kinderdoop naar geloofsdoop verwerkt. Niet duidelijk zichtbaar, maar wel aanwezig. Ook het voorstuk van de doopjurk waarin ik als meisje van 3 dagen oud gedoopt werd zit er in. 30 oktober vier ik mijn doopverjaardag. Een beetje mijn Simchat Thoradag. Een dag waarop ik blij ben en dankbaar voor dat wat God in mijn leven heeft gedaan en doet. Een dag om te vieren!! Ik kan heel wat van het Joodse volk leren, over heiligheid, over feest vieren, want zij kunnen het en doen dat! Ik ben niet zo’n feestjes vierder en ook niet zo heilig. Maar ik vier wel mijn leven, en vandaag vier ik vandaag!

Vredevolle groet,

M.

Reacties

meest gelezen