Blik op m’n voedseltuintje.

 

Toon mij uw tuin en ik zal zeggen wie u bent. 
Alfred Austin

Nou dat klopt hier wel, denk ik. Waar ik ’s morgens maar moeilijk op gang kom, kwam m’n tuintje ook maar langzaamaan op gang. Wat duurde het een tijd voordat het groen wat opkwam, ook het groen was wat ik erin bedacht had. En waar ik dan ook heel explosief kan reageren, reageerde de Oost-Indische kers ook heel uitbundig. Al het andere verdween zowat onder het Oost-Indisch groen en de bloemetjes waar ik zo naar uitkeek om mijn sla te versieren, verschenen pas na een hele lange tijd. En de tomaten bleken toch geveld door een ziekte, net zoals ik mijn leven lang een migraineur zal blijven. Ik doe er van alles aan, waardoor ik heel goed mijn dagen door kom. In de tuin moest ik de tomatenblaadjes die aangetast waren verwijderen en ook de tomaatjes die wat bruinig uitsloegen gingen bij het vuilnis. Niet in mijn wormenbak, die beestjes houden ook van gezond. Zo als ik op mijn ouwe dag vrucht mag dragen en mag bloeien, zo pluk ik nog steeds boontjes, komkommers, blaadjes en bloempjes voor m’n sla. De kool die ik geoogst heb, maar toch niet helemaal, geeft weer kleine nieuwe blaadjes, die ik lekker kan wokken door m’n gebakken eitje, wat ook weer vol komt te zitten met allerlei kruidigs. En dan de zonnebloemen!! Heerlijk zoals die bloeien. Alleen genieten de buren er iets meer van dan wij, omdat ze hun kopje naar de zon keren. Voor deze keren wonen er aan de achterkant ook mensen, dus geniet ik vooral van de achterkant en loop zo af en toe even naar voren om te zien, hoe het er daar uitziet. Zelfs de roos, naast het voedseltuintje geeft nog rijke bloei. Ik telde meer dan 20 knoppen, dus we kunnen nog even. Waar ik ook erg van geniet…..de geurende Lathyrus. Weer zo’n plantje wat maar heel, heel langzaam op gang is gekomen en een rijke bloei geeft ie zeker niet, maar de paar die er zijn, ruiken heerlijk! Al m’n zintuigen worden gestimuleerd hier. M’n oren ook? Jazeker……al dat groen lokt de hommels, die ik hoor zoemen. De mussen kwetteren, en aan het voer wat er hangt doen de mussen, de mezen en zo af en toe een grote bonte specht zich tegoed. Het roodborstje raapt op wat de anderen laten vallen. Ik vind het ook heerlijk om even met m’n handen door de bos basilicum of de munt te gaan. Door mijn aanraking geven ze hun heerlijke geur af. Dan hebben we het nog niet eens gehad over chaos……                              Vredevolle tuingroeten,

M.


Reacties

  1. Wat een voorrecht om ondanks je beperkingen zo poëtisch te kunnen reageren op groei en bloei.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

plaats hier een reactie

meest gelezen