Ondertussen in ThilsTuintje...

 

Vol optimisme kocht ik een paar maand geleden zakjes met eetbaar goed voor in m’n voedseltuintje. Goudsbloem. Leuk om m’n sla mee op te sieren, of de rijst oranje gaar te laten worden. En vooral goed voor de groentes in de tuin, want bepaalde diertjes houden niet van goudsbloem. Ook zaaide ik wat bosaardbeitjes. Deze beitjes zijn wat kleiner dan de gewone aardbeien, maar wel heel lekker en super gezond, en heel goed als bodembedekker, zodat er minder plek is voor niet gewenst kruid. Oost-Indische kers is daar ook zo goed voor, en zo mooi met de oranje of rode bloemen, die het ook leuk doen boven op een bordje met sla. Maar wat gebeurt er? Het wordt wel heerlijk groen op de bodem van m’n tuintje, maar ik herken niet erg het groen van de goudsbloem, of de vorm van het blad van de bosaardbei, of de Oost-Indische kers. Maar wat is het dan? Na 2 maanden, en dan is het al eind juni, komt het 1e bloemetje eraan. Maar oh schrik, dat is het bloemetje van de zwarte nachtschade, een plant die je echt niet in je tuintje wil hebben. En het staat er helemaal vol mee! Dat wordt hard werken om het met wortel en al uit de grond te krijgen. En dan moet je ook nog eens handschoenen aan, omdat het zwaar giftig is en brandblaren kan geven. En waar die goudsbloem nou is gebleven? En die bosaardbeitjes? Geen idee. Wat heb ik gekocht? Of….misschien komt het wel door de compost die we opgebracht hebben. Daar waait natuurlijk van alles heel graag in, in zo’n voedzame bodem. En nu, 2 maanden later staat de tuin vol met Oost-Indische kers, met een enkele bloem, En ik zie her en der het blad van de Goudsbloem en ik heb zelfs een paar kleine bosaardbeienplantjes gescoord. Het is een groene zee, m’n tuintje, waar zo af en toe een rood tomaatje doorheen schijnt, of een omgewaaide zonnebloem, maar vooral groen. Groene bonen, groene komkommers, nog heel veel groene tomaatjes, het groene loof van de aardappel, het groen van de geplante fruitboompjes en bessenstruiken. Ik hou van GROEN. Heb er zelfs 3 jaar blogs aan gewijd. GROENGROENER  en GROENST. GROEN in de breedste zin van het woord. En wat ook nog zo leuk groen is: van de geoogste andijvie heb ik de onderkant bij het oogsten in de grond laten staan en het groeit gewoon weer aan! Wat een feestje….zo kan ik de jonge blaadjes als sla gebruiken voor mijn lunch uit eigen tuin, met tomaatjes en komkommer versierd met een paar bloemetjes. Eet smakelijk!

Vredevolle groet,

M.



Reacties

meest gelezen