Mijn voedseltuintje


Moestuin, voedselbos, permacultuur, ecomoestuinieren. 

Allemaal termen die over elkaar heen vallen als ik me wat wil verdiepen in het tuinieren in potten. Je zou door al die tuinen het moes niet meer zien. Een heleboel moestuinen zijn alweer klaargemaakt voor het zaai-en groeiseizoen en nu we wat meer te vinden zijn in ons 2e huisje, wachten daar de potten die ons vorig jaar aardappels brachten, boontjes, rabarber, bieten, sla….vooral veel sla. Ik heb er weer zin in, maar werd ook wel heel nieuwsgierig naar een aangeboden voedselbosje voor 4 m². Wat past daar allemaal in, en willen we dat ook? En waar houdt een moestuin op en wordt het een voedselbosje. Wat is het verschil met de moestuin van mijn opa, van mijn vader, van onszelf? Die met allerlei verschillende bedden met paadjes erlangs. Een paar jaar geleden moest het ineens makkelijk met bakken met vakken en speciaal MakkelijkeMoestuinGrond. Wat is er meer duurzaam aan permacultuur dan aan een gewone moestuin? Ik vind een moestuin sowieso een mooie duurzame bezigheid, zelfs in potten! Maar waarom moet er ineens gemulchd worden? Is dat anders of meer dan het laagje stro onder de aardbeien, en de paadjes gevuld met cacaodoppen of boomschors? Ik heb er maar eens wat boeken over aangevraagd bij de bieb. Kijken of ik eruit kom met PERMACULTUUR IN JE MOESTUIN en TUIN SMAKELIJK. Als ik het goed begrijp hoef ik de bladeren van de geoogste rabarber niet meer weg te brengen naar de grote groene afvalbult. Ik heb al een stengeltje geoogst, lekker door de yoghurt en het blaadje heb ik onder de plant neergelegd, zodat die z’n goede stoffen aan de bodem terug kan geven. En als A. het gras gemaaid heeft, kan ik dan een laagje gemaaid gras bij de aardappels in de pot leggen? Nu oppassen dat A. het rabarberblaadje niet samen met alle eikenblaadjes die er ook nog liggen weghaalt. Heel lief dat hij bij het schoonmaken van een tuindeel de winterpostelein heeft laten staan. Daar heb ik al een heerlijke smoothie van gemaakt en m’n omeletje vergroend. In elk geval hebben we al een paar fruitboompjes en bessenstruiken gepoot. Ik hou je op de hoogte.

Lieve groet,

M.


Reacties

meest gelezen