IK GELOOF

 

Denken jullie er wel eens over na? Over sterven, over je begrafenis of je crematie? En of je daar ook wensen in hebt? Of laat je het maar liever allemaal over aan je nabestaanden?

Wij hebben het er regelmatig over. Samen, maar ook met onze kinderen, dus die weten zo langzamerhand onze wensen wel en waar ze het een en ander over die wensen kunnen vinden, als onze tijd hier op aarde aan een einde gekomen is.

Als ik terugkijk op een aantal operaties die ik moest ondergaan, dan kwam dat einde altijd op een of andere manier wel om de hoek kijken. Er kan toch van alles misgaan tijdens een operatie. Dus ook de afgelopen tijd, rond mijn knieoperatie. Hoewel die voor de chirurgen een fluitje van een cent is, is het voor mij toch wel een heel ding. Ik moet mezelf loslaten, ik moet mezelf overgeven aan de handen van de chirurg. Maar het geeft me de meeste rust om me over te geven in de Handen van mijn hemelse Vader. Maar stel…..dat……Wat is dan de belijdenis van mijn geloof? Bij christelijke begrafenissen is het gebruikelijk aan het graf, het Onze Vader met elkaar te bidden en de 12 artikelen van het geloof te belijden. Jullie hebben wel gelezen dat we met die oude belijdenissen soms wat moeite hebben. Maar wat wil ik dan? Wat voor getuigenis mag ik nalaten? Hoe bijzonder dat een lieve vriend ons zijn geloofsbelijdenis mailt. Ook omdat hij in de bekende 12 artikelen het een en ander mist. Ik heb gevraagd of ik hem over mag nemen, en heb daar ook een eigen draai aan gegeven. Mijn eigen geloofsbelijdenis, in verbondenheid met mijn voorouders en alle christenen door de eeuwen heen èn met het volk Israël. En omdat het jammer is dat je moet wachten tot ik er niet meer ben, is die hier alvast.

Liefs, 

M.

 

Ik geloof in God de Vader, de God van Israël, de God van Abraham, Isaäk en Jacob, de God van Sara, Rebekka, Lea en Rachel. De Almachtige, Schepper van de hemel en de aarde.

En in Jezus de Messias, zijn eniggeboren Zoon, onze Here,

die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria, in Bethlehem.

Hij heeft geleden onder Pontius Pilatus als Koning der Joden, is gekruisigd, en in mijn plaats door God verlaten geweest. Hij is gestorven en begraven.

Op de derde dag is Hij opgestaan uit de dood.

Hij is na 40 dagen opgevaren van de Olijfberg te Jeruzalem naar de hemel,

Hij zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader, op de troon van David,

Daarvandaan zal Hij terugkomen, om te oordelen de levenden en de doden.

Ik geloof in de vervulling met de Heilige Geest met Zijn gaven en vruchten.

Ik geloof een heilige, algemene, christelijke gemeenschap van Joodse en niet-Joodse heiligen.

Ik geloof in de vergeving van mijn zonden door het offer van Jezus en het getuigenis van de Heilige Geest.

Ik geloof in de opstanding uit de dood en een leven in de toekomst.

Reacties

Een reactie posten

plaats hier een reactie

meest gelezen