Israël en ik 7; Sabbat 1

 

In mijn leven heb ik op de zondagochtenden vele malen geluisterd naar de 10 geboden die God gegeven heeft. Hij had met die regels ons geluk voor ogen. Wat zou de wereld er compleet anders uit zien wanneer de mensheid zou leven naar die regels, want de kern hiervan is het lief hebben van de ander.

In het 4e gebod worden we opgeroepen om op de 7e dag te rusten van ons werk, op dezelfde manier zoals Hij na 6 scheppingsdagen rustte. Hij heiligde die dag, Hij zette hem apart.

Vaak heb ik mij afgevraagd waarom wij op onze 7e dag, de zaterdag, niet de rustdag vieren. Is er ergens in de Bijbel een tekst te vinden, dat de Schepper deze dag heeft opgeschoven?

In het derde Bijbelboek, Leviticus, hoofdstuk 23, kom je de instelling van de feestdagen tegen. Ik neem de eerste 3 verzen even over om het belang te laten zien: “Dit zijn de hoogtijdagen van de Heer, die je als heilige dagen samen moet vieren. Dit zijn mijn hoogtijdagen: Zes dagen kun je werken maar de zevende dag is het sabbat, een dag van volstrekte rust, die je als heilige dag samen moet vieren. …Waar je ook woont, het moet een rustdag zijn die aan de Heer gewijd is”. God werkte in de schepping toe naar een climax, de zevende dag. Opvallend is dat Hij de feesten met deze rustdag begint en ze “mijn” hoogtijdagen noemt.

In mijn zoektocht naar antwoorden, werd het mij duidelijk hoe belangrijk God het vindt, dat deze rustdag gevierd wordt. Tot 4 keer toe vertelt Hij in Leviticus 23, dat deze voorschriften over de sabbat en de feesten voor altijd gelden, generatie na generatie. Hij heeft er geen goed woord voor over, wanneer de mensen deze dag achteloos op zij zetten. In het Tweede Testament noemt Jezus zich “Heer van de sabbat” en ergens anders zegt Hij, dat “de sabbat er voor de mens is”. Je zou het een cadeau kunnen noemen, het geeft rust en reflectie. Deze dag staat symbool voor de orde die God in de schepping legt. En de mens krijgt de verantwoordelijkheid die orde te handhaven. Tegelijk is het een aanbidding van je Schepper. Je eert Hem door deze dag te vieren. Maar nergens kom ik gegevens tegen, dat deze dag moet worden opgeschoven. Ondertussen lees ik wel, dat Paulus, tijdens zijn zendingsreizen de jonge gelovigen onderwijst over de feesten van de Heer en over zijn rustdag, de sabbat. Ik concludeer hieruit, dat God zijn rustdag niet naar de zondag heeft opgeschoven, maar heeft laten staan, op de plaats die Hij zelf heeft bepaald. En wij hebben de opdracht ontvangen zijn orde te respecteren en Hem daarin te volgen.

Het is schokkend als je je leven lang anders hebt gedacht en geleefd.

Reacties

  1. In John 20:1 The resurrection took place on the first day of the week, the third day after Jesus death on the Thursday.
    So it might be that that’s the reason we have the Sunday as the first day.
    Even our calendars start with the Sunday ( at least here in Australia still)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

plaats hier een reactie

meest gelezen