Israël en ik 4; 75 jaar Israël

 Het is dit jaar 75 jaren geleden dat de staat Israël werd gesticht. (14 mei 1948). Als je je verdiept in deze ontstaansgeschiedenis, dan is het, naar de mens gesproken, onmogelijk geweest. Wat een tegenwerking. In de oorlogen die daarop volgen, is het opnieuw onmogelijk dat Israël zou kunnen voortbestaan. De tegenstand is massaal! En toch... Er is iets aan de hand met dit volk. Er zijn krachten bezig die voor mensen onverklaarbaar zijn.

In de Bijbel staan vele teksten die vertellen dat Israël terugkomt uit ballingschap. De eerste terugkeer was uit Egypte, waar ze ruim 400 jaar hadden gewoond en op een afschuwelijke manier waren onderdrukt. Maar de God van Abraham, Izaäk en Jakob leidde hen met een sterke arm uit Egypte en bracht hen naar het Beloofde Land, Kanaän. Honderden jaren later worden ze opnieuw onderdrukt in een vreemd land, Babel. En weer heeft God hen, na 70 jaar, teruggebracht naar het land dat Hij voor hen had apart gezet. En aan het begin van onze jaartelling hebben de Romeinen een groot deel van het volk uitgemoord, in slavernij gebracht en een restant is gevlucht. De geschiedenis laat zien, dat ze in alle hoeken van de wereld zijn terecht gekomen. 1900 jaren lag het land braak en was het een woestenij.

En dan 14 mei 1948! Wat voor krachten zijn dan bezig? Vele teksten uit de Profeten zou ik kunnen aanhalen, maar daar is deze blog te beperkt voor. Hopelijk ga je zelf op onderzoek. Je wordt er zo rijk van.

Jesaja 43 : 5, 6 en 7: “Wees niet bang, want Ik ben bij je. Ik haal je nakomelingen uit het oosten terug, uit het westen breng Ik jullie bijeen. Tegen het noorden zeg Ik: Geef hier! Het zuiden gebied Ik: Laat los! Breng mijn zonen terug ven verre, mijn dochters van de einden der aarde, allen over wie mijn naam is uitgeroepen en die Ik omwille van mijn majesteit geschapen heb, gemaakt en gevormd.”

Amos 9 : 14 en 15:  “Ik zal het lot van mijn volk Israël ten goede keren. Zij zullen hun verwoeste steden herbouwen en erin wonen, ze zullen wijngaarden planten en de wijn ervan drinken, ze zullen tuinen aanleggen en de vruchten ervan eten. Ik zal hen terug planten in hun grond en zij zullen niet meer worden weggerukt uit het land dat Ik hen gegeven heb, zegt de Here, jullie God.”

Jesaja 41 : 4: “Wat eertijds vernield werd, zullen zij herbouwen, de lang verlaten streken weer bevolken; ze herstellen de vervallen steden, verlaten sinds mensenheugenis.”

Welke krachten zijn bezig? Het zijn Gods krachten, de krachten van de Schepper van hemel en aarde. Het zijn de beloften die Hij ten uitvoer brengt. We leven in een zeer bijzondere tijd. We zien met eigen ogen dat oude beloften in vervulling gaan. We staan midden in Gods plan!

Van harte kan ik je een reis naar Israël aanbevelen. Om nooit te vergeten.

Kijk en luister naar: Zion





Reacties

meest gelezen