Israël en ik 1; 70

 

Het afgelopen jaar mocht ik 70 worden. Een prachtig getal. In de bijbel heeft het getal 70 een speciale betekenis. In Genesis 10lezen we over de 70 volken die uit de 3 zonen van Noach voortkomen. De Israëlieten slaan in de woestijn (Exodus 15 : 27) hun tenten op bij 12 waterbronnen en 70 palmbomen. Tijdens het Loofhuttenfeest offeren de Israëlieten 70 stieren voor de volkeren van de wereld, voor elk volk 1. En Psalm 90 noemt het getal 70 als het getal van onze jaren.

Waarom begin ik deze blog met mijn leeftijd? Dat heeft te maken met spijt, berouw en verdriet. Pas in de afgelopen jaren zijn mijn ogen en oren open gegaan voor de eeuwigdurende relatie die God met zijn volk Israël is aangegaan. Mijn hele leven heb ik de Bijbel mogen lezen, ontelbare malen de verhalen verteld, maar achteraf lag er een deken overheen. De deken dat wij als kerk de plaats van Israël hadden overgenomen. Alle beloften voor Gods volk had ik overgezet naar de christenheid, want Israël had afgedaan. Deze bril die ik mijn leven lang heb gedragen, werp ik nu ver van mij af. Daar ligt mijn spijt en berouw. Ik schaam me naar de God van Israël en naar zijn volk. Ik vraag vergeving!

Vanaf nu, nu ik 70 mocht worden, is het mijn verlangen de Bijbel anders te lezen. Vol verwondering over de Almachtige en liefdevolle God die zijn beloften nooit zal vergeten of onvervuld zal laten, wil ik de aloude verhalen nu lezen en overwegen. Wat een feest! Graag neem ik jullie mee op die reis, zodat de God van hemel en aarde alle lof ontvangt.

In de Boeken van de Profeten hoor je de stem van God. Hij houdt van de Israëlieten, Hij draagt ze in zijn armen, Hij roept ze steeds weer terug als ze een verkeerde weg in slaan. Ook straft Hij ze als ze ongehoorzaam zijn, maar met eindeloos geduld neemt Hij ze bij de hand en brengt hen naar de plek waar Hij ze wil hebben. Voor vandaag neem ik jullie graag mee naar Jesaja 43. Als je wilt lees de eerste 7 verzen maar. In vers 4 staat: “Jij bent zo kostbaar in mijn ogen, zo waardevol en ik houd zoveel van je, dat ik de mensheid geef in ruil voor jou, ja alle volken om jou te behouden”. Met deze prachtige liefdesverklaring kijk je God recht in zijn hart. Zo is Hij! En diezelfde God wil in Jezus Christus ook mijn God zijn. Dank U wel. Maar de woorden die Hij gesproken heeft tegen zijn volk, gelden nog steeds. Je kunt op God aan. Hij doet wat Hij zegt.

Een volgende keer schrijf ik graag verder.

Tip: Ga zelf op onderzoek uit. Je zult je verbazen.

Reacties

meest gelezen