Laatjes

Heb jij dat ook? Een hoofd vol met laatjes? Grote laatjes, kleine laatjes, open laatjes, dichte laatjes, klemmende laatjes?

Ik wel! En dan heb ik ook nog eens een klein hoofd, groot genoeg voor een kinderbril, een kleine pet. Maar wel helemaal vol. Er is een la die altijd wijd open staat en dat is die met data……10 april bijv. de verjaardag van mijn oom, een vriendje van vroeger van een van onze kinderen, die van de ds die we ooit hadden en dan ook nog eens in het nu die van een schoondochter en een schone zus. Kijk, dat ik die nou niet moet vergeten, dat is logisch. Die oom snap ik ook nog wel, maar waarom nou elk jaar die ds en dat vriendje nog om de hoek komen kijken. Nutteloze informatie in dat laatje. Zo vaak begroet ik manlief in de morgen met: gefeliciteerd, die en die is vandaag jarig, en dat is dan altijd iemand uit mijn verre verleden. En eerlijk is eerlijk, nieuwe data passen er gewoon niet meer in, in dat overvolle laatje. Daar heb ik dan weer een agenda voor.

Er waren pas een paar kleine, dichte laatjes, die spontaan opensprongen bij belevenissen van kleinkids. Een kleindochter die een hele middag met haar vriendin de stad ingaat………Eh, dat deed ik vroeger ook en dan met een tas met make up wat we in het toilet van de Hema zorgvuldig opbrachten en voordat we weer naar huis liepen er zorgvuldig weer afhaalden. Want toen wij 13 waren, was make up nog niet toegestaan door onze liefhebbende ouders.

En dat andere laatje: de uitvoering van muziekleerlingen voor ouders en belangstellenden. Kleinzoon lief moet er aan geloven……eh, dit is echt een heel dicht, klemmend laatje wat ineens keihard openspringt; een openbare uitvoering van pianoles. 7 jaar was ik en met plakkende vingers aan de toetsen moest ik een liedje ten gehore brengen. Ik denk dat ik daar mijn angst aan over heb gehouden om te spelen met luisterende mensen om me heen. Zelfs een muziekleraar was eigenlijk al te veel. Thuis ging het altijd beter dan op les. Zenuwslopend als ik er op terugkijk, en toch zo leuk omdat ik er wel veel leerde. Wat ik dan wel weer apart vind – dat die laatjes niet open zijn gegaan toen mijn eigen kids openbare muzieklessen hadden, of die ene keer dat ik een bugel spelend kind zou begeleiden op de piano bij een concours. Een heel eenvoudig liedje, maar die plakkende vingers……die kwamen me helemaal niet bekend voor van heel vroeger. Wel van een poging tot begeleiding van tantes die liedjes gingen zingen voor mijn 40 jaar getrouwde ouders. Ik ben benieuwd wat er nog meer laatjes zijn nu er inmiddels ook kleinkinderen zijn die het liefdespad op zijn gegaan. Of die klaar zijn met hun opleiding en een serieuze baan hebben of zoeken.  Trouwens, een kind op reis naar Afrika heeft ook wel een grote la geopend vol herinneringen en belevenissen van nog maar 10 jaar geleden. Fijn om daar ook weer eens lekker in te duiken.

Vredevolle groet,
M.

Reacties

Een reactie posten

plaats hier een reactie

meest gelezen