Advent

 

Als je geen kerst meer viert in december, doe je dan nog wat met advent? Wat doe je als je een leuke adventskalender aangeboden krijgt met voor elke dag een lekker theetje achter het venstertje. Doe je nog iets met een adventsbloemstuk? Wat doe je met alle activiteiten die rond kerst georganiseerd worden? Advent, een goed moment om hierover mijn gedachten eens op een rijtje te krijgen.

’Advent is afgeleid van het Latijnse woord adventus, dat ‘komst’ betekent. Met advent leven christenen toe naar het kerstfeest: het feest van Jezus’ komst naar deze wereld als klein kind in een kribbe.” (een van de uitleggingen op internet)

Ik kan me niet heugen dat advent in mijn jeugd een rol speelde, of in de tijd dat we een gezin hadden met kleine kinderen. We hadden eind jaren 70 Deense buren. En met hun komst maakten we kennis met heel andere gebruiken dan die wij kenden. Een van die dingen was al vanaf begin december, nog voor Sinterklaas, een kerstboom in hun voortuin. Niemand had buiten al lichtjes of een kerstboom in die tijd. In hun huis stond ook al een kerstboom. Niet versierd met ballen, maar met leuke papieren puntzakjes waar voor elke dag tot aan kerst wat lekkers in zat voor de kinderen. Er hingen kerstkransjes en chocolaatjes in en van die rood/wit gestreepte snoepstaven. En pas op Kerstavond, wat voor ons gewoon de avond voor kerst was, kwamen de ballen in de boom en de piek erboven op. Een van onze zonen die in de 90tiger jaren een groene opleiding deed kwam op een gegeven moment thuis met een adventskrans, tja….toen moesten we er natuurlijk wel iets mee.

Nu is het al veel eerder dan advent begint, een heksenketel in de winkels en is kerst met alles wat er omheen is gekomen een groot commercieel gebeuren! Wat is er dan nog op komst?

De maand december is voor mij de afsluiting van een jaar waarin HOOPVOLLE VERWACHTING en VERWACHTINGSVOLLE HOOP mijn thema was, best wel een adventsthema. En langzamerhand is er de verschuiving naar het jaarthema voor 2024: Omarmen. Niet dat het met die HOOP en die VERWACHTING dan ineens afgelopen is. Dit thema blijft ook nog met me meegaan, het blijft advent! Zolang als de komst van koning Jezus op de wolken van de hemel nog wegblijft, blijf ik verlangend uitkijken naar die dag, naar de volmaaktheid van Zijn koninkrijk. Ik blijf al het moois wat ik onderweg daarnaartoe tegenkom vieren en ik zal alle moeiten die er ook zullen zijn, zo goed mogelijk omarmen. Dat is trouwens echt een leerpunt voor me, want ik ben er een kei in om moeilijke omstandigheden te ontvluchten en net te doen of die er niet zijn. Hoe of wat? Dat zie ik in het nieuwe jaar verwachtingsvol en hoopvol tegemoet. En dan zal er vast ook veel moois en liefs en dierbaars zijn om te omarmen.

En die afsluiting….dat doe ik onder het genot van elke een verrassend theetje uit m’n adventstheekalender.


Reacties

meest gelezen